Sunday, October 31, 2010

good news..i am now 64kgs!

Good news..good news..berat aku telah pon menyusutke 64kgs..yg mana memberikan aku lebih smgt utk turun lagi..yg herannya, ianya terjadi bila aku increase my calorie intake dr yg sblm2 ni..actually, aku takdela buat calorie calculation..cumenya, aku main agak2 saje..sbbnya, akunye portion makanan melebihi dr my usual meal intake..kalu dulu, aku makan mcm org catu2..kali ni..aku main pakai belasah aje...especially, bila makanan yg aku amik tu berkaitan dgn protein...mcm ayam dan ikan. aku try to adjust seboleh mungkin..to eat ayam during day time dan ikan yg mudah didigest for dinner..and of coursele makanan aku ni kene ade tambahan sayur2an yg lain. seperkara lagi..yg membuatkan aku kembali ke menu lama aku...iaitu, mewajibkan lobak putih dan sawi dlm hidangan makanan aku adalah disebabkan..milk production aku yg tak semena2 aje teraffected...jadi berkurang dr biasa...kalu sblm2 ni..aku leh simply pump dlm 12-20 oz sekali perah..smlm, ntah apa nasibnya..aku cume dapat perah as minimum as 9 oz for petang session. this is really worrying me..as i am targeting to produce milk that adequately can satisfy my baby and toddler need...disebabkan oleh..now, si daniel pon dah tumpang sekaki minum susu adik dia...pagi ni plak..alhamdulillah...susu aku dah bertambah semula..dlm 14 oz per session. Pon, aku takdela sgt berpuas hati..kerana...seboleh mungkin aku kene hasilkan susu lebih lagi sbb nak kene cope dgn keperluan daniel and mikael...

Disamping tu jugak..aku seboleh mungkin cuba utk increase my water intake ke 8 gelas or more setiap hari..mmgla org tua kata tak elok minum air bebanyak..tapi, nak tak nak...kene minum air byk jugak...sbb kalu tak nak susu jadi kering..aku pon dah start survey2 cooler bag..yg diclaim bule simpan susu maintan sejuk selama 12 jam..jadi, selesaila masalah aku dr dok ngendeng2 nak suh my honey belikan aku peti sejuk kat opis nanti...mungkin jugak..susu aku smlm jadi berkurangan..sbb aku dok makan sket sangat..ataupon, mungkin sbb aku cume makan sayur brokoli dan carrot saje tapi takde parsnip..dan yg aku pasan...dr pengalaman aku mengepam susu utk daniel di tahun lepas...susu aku boleh jadi berkurang..sekiranya..aku tak makan nasi..so, kesimpulannya..nasi itu masih perlu dlm setiap hidangan aku..walaupon secara logiknya..nasi tu boleh diganti jenis karbohidrat lain..mcm roti..still resultnya takkan sama...yg mana..bila aku hanya makan sandwich dan tuna..penghasilan susu aku akan jadi berkurang...walau apa2pon..aku sgt2 bersyukur..sbb, my honey tak kisah..bila aku invest beli Medela FS..Medela FS sememangnya memudahkan kerja2 mengepam susu...selain dr aku tak yah stress banget2 nak consume masa yg lama tuk pam susu kanan dan kiri...

Berbalik cite menguruskan badan..kalu ikutkan..aku takdela begitu stress banget nak kurus..lebih2 lagi bila dgr citer kawan yg ditimpa penyakit disebabkan makan ubat kurus..secara logiknya..it takes you 9 months to gain 30kgs..jadi, secara rationalnya..it should take abt the same months to shed my extra kgs..cumenya, kalu dapat kembali ke pre-pregnancy weight lebih awal dr 9 mths..aku kira..should be a bonus for all mommies...yg membuatkan aku tak stress secara berlebihan ttg berat aku adalah...altho i am obese..tapi, aku still ade body...cumenya, nampakla ade extra daging or lelemak kat breast, lengan, perut, peha dan betis...

5 comments:

Nadiah said...

Sis,

I pun bila masuk 44days confinement berat I hanya 44kg saja tapi alhamdullilah bila baby 6bulan I sudah dapat my target weight.

I control makan saja. No exercise sebab tak ada masa.
Lagi cepat turun.Dulu minum herbalife and pakai beautiful pun tak turun banyak mcm ni.

Kalau you nak tahu mcm mana I control my food intake let me know yer.

Nadiah said...

opss...sorry i nak tulis 64kg actually..not 44kg yer.

milan said...

hi nadiah, thanks for visiting my blog. tak sangka plak ade org membaca blog nih..sbb, actually i blogging just for my own reference..kerna tu jugak..main pakai tulis jek..

yes..yes..please share wif me..your losing weight programme..ade gak consider nak consume herbalife..tapi, fr my reading..rapid weight loss kat release toxin to our milk..ade gak plan nak mula naik threadmill(mebe akan mulakan this activity bila dah cukup 60 days pantang)..

citerla lebih pjg lagi..berapa berat you after 6 mths..eager nak tau ni..sbb, i was targeting to reduce my weight to 52-54kgs..do you think this would be possible? u pon ade laman blog yg bule i singgah bacake?

Nadiah said...

Milan,

After my baby 6month I reached my target weight 53kg.Actually I ada cuba exercise using threadmill juga tapi bertahan 2minggu saja sebab I malas :-(

My diet actually I rasa not so healthy but short term I rasa ok la kot.Once you dah dapat your target weight than you to start take more healthy food.
Ok here my diet for 4month to get 53kg. Anyway I only start this type of diet bila 60hari pantang.

Breakfast : 1 glass orange jus
9.00 till 1.00pm : Plain water 2Liters
Lunch : Fruits,1 cup yogurt and 1 cup green tea.
Tea : 2 pc cream crakers
Dinner : any salads or stir fry vege.

1-2days memang susah sikit tapi bila dah after 1weeks you feel much better.

Lagi satu every twice a month I pergi mengurut tradisional.Untuk buang lebihan water during pregnancy dulu.

milan said...

Thanks Nadiah for sharing. Just nak tanya, ur diet ade effect ur breastmilk production tak? bukannya ape now breastfeed my two younger sons (daniel and mikael)..jadi, have to find diet yg can still maintain my susu badan.

Menarik juga tu ur diet..leh turun sampai 11kgs in 4 mths..mungkin patut dicuba, kalu da sgt2 desperado..oh ya, ade perubahan tak waktu dlm 2 weeks u exercise guna threadmill?

Lani, i just pakai Premium Beautiful and also jaga makan..rasa mcm dah malas plak nak melilit2 perut pakai bengkung panjang..huhuhh

Oh ye berapa tinggi u ye? u naik berat bykke waktu preggy tempohari?