Saturday, October 09, 2010

Aku bengang dan bosan...

Terus-terang aku bengang ngan bibik aku ni ari..pasalnya?? dia tak siapkan menggosok baju smlm..dan yg aku pasan jugak smlm..mentang2 aku tolong jagakan daniel..aku mcm perasan dia tido kat bilik 'iron'..cume, bila dia perasan aku mcm menjengah dia kat bilik 'iron'..terus dia nampak mcm kelam-kabut...dan muka dia lak nampak mcm org mengantuk baru bangun tido...dan dia plak kelihatannya mcm baru bangun dr lantai..pastu..sekejap2 aku nampak dia duduk kat atas bekas plastik..sambil belek2 kaki..oklah...bab2 dia tak wat keje cepat2..or curi2 tido sekejap...aku still compromise..sbb pada pikiran aku..gasak ngkola...nak tido curi tulang dulu ke apa..janji, ko siap2kan keje...rope2nya esok pagi aku bangun..masih lagi ade sebakul baju yg tak settle...manala aku tak naik hangin...

dah ni ari lak..dia wat keje slow mcm kura2...mana taknya..aku yg pantang2 ni dah siap mandikan daniel and mikael..dia masih terkial2 tak siap mengemop bilik aku..lembap betul! nyampah aku! saje je nak amik kesempatan ke atas kebaikan majikan..dan hari ni..yg bodohnya..dah aku pesan2 nak makan kul 12.30 tghari..dia bule buat lambat2..sampai skrg dah pukul 12.50 tghari masih tak siap2 lagi!...benci aku! asik2 nak bagi alasan lupa..abih tu??? bila time makan..tak de plak ko nak lupa...bosan aku ngan org camni..sume pon nak kene bagitau..yg bangangnya...ari2 nak kene bagitau benda yg sama..dah aku bagitau kat dia..baju yg digosok sume dibawak masuk bilik...dan aku tgk...ade jek yg tertinggal...baju yg dah siap digosok dan dihang..takde plak dia reti nak bawak masuk dlm bilik aku sekali...terus-terang..aku mmg dah give up tahap gaban ngan maid aku..sbb tu gak..aku mmg tak harap for her to continue her service..walaupon dah habis kontrak nanti..sbb aku dah masuk tahap bosan..walaupon dah keje ngan aku almost setaun..still tetap sume perkara nak kene bagitau...atas alasan ni jugak..aku susah nak berbaik2 dgn dia..sbb dia suka buat hati aku sebel..bengkek dan sbg...sekejap dia ok..esoknya dia akan kembali tak ok...pehtu ade masanya pandai menjawap2..lagila buat aku bertambah berang!

Smlm lagila dia buat lawak...dah aku pesan kat dia..suh prepare kuah asam..utk makan dgn ikan bakar..ngk2 dia confuse..ingatkan aku nak makan ikan bakar time dinner..terus aku bising2..gitau kat dia..yg aku tak minta kuah asam utk makan dinner smlm..sebaliknya..aku cume suh dia prepare aje...dan kuah asam tu kita makan hanya dgn ikan bakar...dan ari ni..bila dia nak hidang...sup ikan merah kat aku..dia bule tanya lagi..

"Bu, mahu dibawakan kuah asam tak?" dan aku menjawab..

"Kuah asam tu kita makan hanya dgn ikan bakarlaaaaa"

Hai..pelik2 aje bibik nih...nasib akula dapat bibik bendul...nak kata bendul..pon tak jugak..sbb, disebalik sibendul dia..pandai plak dia mengauta...menipu, mencuri segala..cet! jgn tertipula ngan kebendulan dan konon2 rupe baik maid aku nih!

Kalu ikutkan..bukan ngan bibik je aku bengang..tp, dgn kuarga2 dia sekali..mcm x sabo2 asik nk kene anto duit..walhal sblm raya tu ari..baru jek dia anto duit...ngk2 elok je pas raya nk duit lg...dan bila aku x angkat tepon dia...marah2 segala..suke dorangla..nk ingatkan aku ni garang ke apa...dah bukannya aku sengaja tak nak angkat tepon..atau nak tinggi2 sore..dorang ni pon satu hal gak..baru tau anak atau kakak dorang bergaji sejuta..dah ingat org tu kaya sgt..terus nak meminjam dan asik nak minta2 anta duit selalu..takde pon nak pk..kita ni lepas beranak ke apa...cube, kalu anak dia tu yg beranak dan lepas pantang..adeke dia nak arap anak tu dok naik turun tangga? itupon dah kira baik..aku nak pi angkat tepon dia...cume, mebela..dia tatau kot yg aku ni baru pas melahirkan dan berada di tingkat atas..ntahle..malas aku nak pk...

No comments: