Wednesday, October 13, 2010

Dif APPROACH...day 25-baby mikael selsema..

Sejak beberapa hari ni..baby mikael telah menjadi seorang baby yg "masuk angin keluar asap". mana taknya...susah betul dia nak sendawa..kalu sebelum ni asik kentut2..sejak kebelakangan ni..dah mcm berkurangan..melainkan sprt biasa baby mikael seorang baby yg rajin "membuang air besar". hari ni saje..sejak balik dari check up selsema di hospital..dia tahan tak tidor siang..bila nak masuk pukul 4 pm..barula nampak mata dia nak lelap..itupon, mebe sbb dah keletihan...sbb, kebiasaannya..baby mikael akan tidur berjam2 di siang hari...hari ni saje..aku tak dapat nak tidor siang..bila aku nak lelapkan mata..si bibik plak dah get ready nak masuk bilik tuk tolong aku mandikan baby mikael..so, tak dapatla aku nak berehat di siang hari..si milan plak..mcm biasa aktif...langsung mata dia tak layu dan nak tido siang...lepas jek baby mikael mandi..aku pesan kat bibik tu bawak sekali daniel turun ke bawah...kalu kebiasaannya, daniel will stay wif me upstair sampai bibik siap masak..tapi, as for today..aku tak larat...dan lagi plak..aku nak bersiap2 mandi dan pakai bengkung...sblm bibik siap2 bawak makanan for my dinner pada pukul 6 pm...kali ni mmg aku tak escape mandi petang..sbb kepala aku mcm pusing dek kerana kuar rumah dlm waktu pantang...as usual..sharp pukul 6.30pm..aku akan layan citer tv3.."Chinta"...nak kata best sgt..takla jugak..tapi, bolehla kalu boring2 nak layan....

dlm pantang ni..aku amik kesempatan to spend my day wif milan..milan yg sblm2 ni has problem in recognizing letters and numbers...dan progress reading book yg hanya di level 2..aku admit..mmg pon salah aku..tak take serious wif milan education..sbb, pada aku..milan is still young...but then, assumption tersebut...tak selamanya melekat di minda aku ni..disebabkan, milan has been wif Q-dees for almost 8 mos..nak2 plak ngan feesnya yg lebih mahal dr Smart Reader..for surela..aku mcm terusik sket..bila progressnya..stkt 'so-so' shj..apa2pon, pada pendapat aku..pendidikan ni bermula dr rumah...still bebudak ni need encouragement fr the parents to succes...cume, yg parahnya..bila parents tak take role..mulala pelajaran bebudak tu akan ntah ke mana2..as what had happend to harris in his recent ujian bulanan...as a mother..i do admit..aku pon ade buat kesilapan jugak..silapnya?? aku treat milan mcm bebudak..the way i talk to harris is really different than the way i talk wif milan..wif harris mmg they way kami berkomunikasi mmg mcm org dewasa...mebe, sbb milan membesar di mesia..dan harris plak di UK..dan dgn sbb tu jugak, aku skrg berusaha...to talk wif milan dgn cara org dewasa...supaya dia kurang terlalu kebudak2an..aku dapat melihat perbezaannya..bila aku mula amik perhatian semula ke atas pelajaran milan..walaupon dia tak mengenal semua huruf..dan angka..sekurang2nya..terdapat sedikit peningkatan...begitu juga dgn membaca...i was trying to use different approach dlm menggalakkan milan membaca...dan pada hari ini..aku agak postive mebe dlm 1 week more..perhaps milan can hop to "Book 3" pula..sprt aku katakan..parents jugak yg kene take role..nak harapkan cikgu..alahaiiii..mcm buang karen pon ade...buang duit jek pi anta tadika mahal2..tapi, progress stkt hampeh! cume, yg aku pasan sejak masuk q-dees..mmg milan pandai mengira..tetapi tak kenal angka...utk hari ini...aku telah memikirkan cara to encourage milan mengenal lebih angka..yg mana...i was supporting her menulis no.1-5. let her know numbers...tak byk pon takpe..kita praktis dgn menulis..sambil menyebut..tapi, yg pasti kita kenal akan angka2nya...if kids, i believe we hv to use different approach..nasib aje..si maknya ni pandai sket2 wat research pasal perkembangan anak2..kalu tak...mmg ke laut jugakla pelajaran bebudak ni gamaknya...

esok, aku akan cube to refresh back milan's memory dlm mengenal angka dan certain words..dan aku pon ade pasan gak..yg milan was trying to mengexpresskan..apa yg dia pelajari dr membaca dgn penulisan..aku perasan..yg milan ade scribble perkataan "hello" kat scribbler yg aku belikan utk dia dan daniel...

berbalik kpd citer si mikael..kalu ikutkan aku malas betul nak kuar umah di kala pantang..kalu tak kerana si mikael tu selsema...mmg, lagi suke jek aku berkurung dlm umah dlm pantang2 ni...pagi2 lagi aku dah cube sarungkan girdle beautiful aku...sbb, malas nak pakai bengkung panjang kalu keluar rumah..sbb, tu jugak aku katakan..kalu bule aku malas nak kuar2 umah selagi tak habis pantang...nasib baik jugak, girdle beautiful aku muat..tapi, bila aku balik umah..mcm terperasan plak..yg girdle aku tu mcm dah terkoyak sket...terasa mcm..alahaiii...very d poor quality plak..girdle beautiful zaman skrg...kalu ikutkan..aku mmg tak suka sgt nak pakai girdle beautiful buat masa ni..sbb,aku rasa mcm tercekik di bahagian pinggan..mebela jugak sbb aku pon dah gemuk...67-68kgs..jadi tak heranla kalu sana sini pon sendat!

No comments: