Friday, October 01, 2010

Kepala aku pening..

Hari ni..kepala aku agak pening..ntah kenapa sejak akhir2 ni asik je pening2 dan asik je haus2..kalu tang haus tu..aku pahamle..sbb aku menyusukan budak dan jugak menghasilkan byk susu badan...tapi, bab pening2 tu..sket aku tak berapa nak paham..ke, mmg benda ni common to happen pada org berpantang???

Mebe jugak aku pening sbb anak2 aku tak berapa nak behave kecuali si daniel and also my baby bila ade tetamu dtg tadi..dgn si milan dok panjat2 pagar..dan si harris plak mengada2 dok push2 aku supaya tgkkan homework atau exercise..dan jugak dgn keadaan aku yg kene melayan daniel..dok dukung dia sana-sini..bila dah stress mcm ini..mulala aku nak marah2 kat my honey..yelah..mmg aku nak marah..sbb dia takde waktu aku dlm kekalutan..mmgla my honey dah sediakan aku assistance yakni cik bibik..tapi, malangnya assistance aku tu slow motion sgt...mmg tak dapek den nak nolong..my baby plak..waktu org nak datang tula..sibuk2 nak nangis bila aku nak mandi..mmg buat org hati tak sng..sbb tu jugak..aku pon takdela nak kecik2 ati..kalu org tak datang visit aku beranak..selain dr..mengurangkan stress..bila org dok kata aku 'gemuk' walaupon mmg hakikat...aku smmgnya dah 'gemuk'..bila org asking abt my mentua and also my mom..mmg baekkkk gile aku cover...hokaayyyyyyyyyy...aku pon tak harap mentua aku nak dtg jenguk2 aku selalu..baik jaga diri sendiri dr dok harap org dok jaga kita..nak2 kalu byk sgt pantang larangnya..kalu ikutkan mentua aku tu bukannya byk pantang pon orgnya..kira2nya mcm indon moden..lagipon mentua aku tu dah 70 an...apela nak disusahkan org tua tu...ade jugakla org dtg mcm nak cucuk2..

'eh awatnya mentua ko tak datang'

tapi, as usual..pandai2 akula nak jawap..sampai mengsatisfykan si tetamu tersebut tanpa rasa syak wasangka..as for my mom..org pon paham..mak aku dok jauh..dahle tu berpenyakit kencing manis..and then nak kene jaga pak aku yg darah tinggi lagi tuh!...baik lagi mak aku jaga diri dia sendiri dan jugak jaga pak aku..dan lagi..mak aku tu..kalu takde org yg membawa..mmg tak tersampaila org tua tu ke rumah aku...

Baby Day-14...dah mula pandai muak2..kalu tak diburpkan dia rasa mcm nak termuntah...dan aku lak...badan kkdg ade jugak rasa sejuk2..

Since smlm jugak..aku dah wholly mandikan my baby sendiri..dgn pertolongan cik bibik tolong siram2kan air utk aku..aku pasan sgt si bibik tu mula stress bila bebudak menangis sana dan sini...cthnya..daniel nangis..my baby pon nangis..kalut smcm aje org tua tu...at the same time..aku takdela nak marah2 dia...sbb aku pon paham anak dia cuma ade dua..dan adik beradik pon cuma 3 dan jarak antara anak pertama dan kedua dia jugak besar....

Hari ni cik bibik masakkan aku sup ikan haruan..aku rasa cukupla buat masa ni dr pantang hari ke-14 hingga ke 44 hari..aku makan sup ikan atau ayam yg dicampur lobak merah dan putih selain halia, garam, lada sulah dan lada hitam..mebe jugak, aku akan amik alih tugas2 bibik memasak...bila aku dah habis pantang nanti..just advise dia masak sup dalam slow cooker dan goreng ayam atau ikan sekiranya perlu. jadi, masa utk memasak tu dah dipendekkan...dgn adanya slow cooker..dan rasanya pon lebih sedap dr dok masak jgn bening sentiasa...lagipon, aku rasa better lagi aku makan sup..sbb asik je haus2..makanya, salah satu cara utk hilangkan haus aku adalah dgn menghirup sup...

No comments: