Tuesday, October 05, 2010

Kenapa ade org suke menyibuk....

Kenapala ade org suke menyibuk..dan suke nak baik2 sgt or simpati ngan maid org lain..aku rasa, ni mmg penyakit common org yg takde maid...dok..suka nak interview maid kita ni ok ke tak ok atau sonok ke tak sonok keje ngan kita...malas tul aku nak layan...aku paham ngan niat dorang yg cube nak treat baik maid kita...hakikatnya, dorang tatau yg kebaikan dorang ni akan mendatangkan masalah kat kita...now, tak pasal2 maid aku mcm org moody or mandum...ini sume gara2 soalan2 adela manusia ni..yg mebe telah mengusik jiwa maid aku...terus tak pasal2 mana tahu..bibik plak mcm terasa kalu bule dan2 ni nak balik indon!

kalu bule..tak yahla org2 ni tanya..bibik aku ni..bes ke tak bes keje kat mesia..sbbnya??? aku mcm dah dapat agak jawapan bibik aku tu mcmana..nasib baik kali ni..bibik pandai jaga air muka aku..dgn hanya tersenyum..bila penyibuk tu tanya soalan mcm itu...it is just because, aku tau..yg dia still bertahan keje kat sini pon..kerana nak habiskan kontrak selama 2 tahun..dan aku tak nampak lebih dr itu...aku pon malah tak mengharap bibik to continue her contract slps 2 tahun....sbb, yelah..sape aje nak keje sbg bibik...baik aje keje kat kedai makan..bebas bule jumpa kengkawan..whereas, bila bibik aku ni dah jadi bibik..balik2 dunia dia...adalah dgn keje2 umah, menghadap kerenah majikan dan anak2 majikan dsbg...

dan sprt besa..bila ade org dtg bertanya2..sama ada bibik dah makan ke lom..jawapan bibik mestilah belum...dan secara terus-terangnya..aku gitau manusia ni..yg aku mmg dah sediakan bibik aku makanan siap2...dan plsss...jgn suka nak tuduh2..yg aku tak kasi makan plak kat bibik aku..cume, pepandaila kalu bibik nak curi masa makan...nak makan sambil memasak...atau pon sbgnya..suka ati bibikla..dan aku masih ingat lagi...waktu aku bagitau bibik..ttg stok makanan yg aku berikan pada dia..by right cukup utk makan selama 8 hari...dan dgn itu, lega kepala otak aku..tak perlu nak pk2 sgt...apa patut bibik nak makan pagi terutamanya...sbb, mmg makanan tu dah memadai utk disimpan sampai 8 hari..cume, aku tataula kalu bibik dah siap2 bedal walaupon tak sampai 8 hari..mmm, ikut suka kola bibik...dah besa sgt..bibik akan jawap..tak makan lagi..dah lali sgt aku ngan jawapan bibik...tak pastila samaada niat dia baik atau pon sebaliknya...dgn memberikan statement2 begitu kpd tetamu aku yg datang...dan manusia ni plak..tak habis2 cakap bibik aku nampak baik..tak tinggi sore...walhal..hakikatnya aku yg dok dalam umah je yg tau..aku rasa nak je aku cakap kat penyibuk tu...camni..

"terpulang pada akakla nak pandang serong kat sy atau sebaliknya..hakikat, sy yg duduk sebumbung ngan dia..sy je yg melaluinya dan tau...dia tu macamana..."

aku dah tahap pemalas gile nak layan manusia2 bz body dlm dunia ni..yg aku tau..aku tak buat salah..mahupon jenayah, hoccay...tak pernah plak aku abaikan kebajikan bibik aku selama ini..apa saje request dia...aku jarang nak hampakan...dan tak pernah jugak aku saje melengah2kan permintaan dia...sume pakaian yg aku kasik kat dia..takde yg 2nd hand...segala2nya baru..dan aku tak pernah berkira...sbb aku tau, aku bukannya manusia jenis lokek..malah seorang yg bermurah hati...dgn org yg rapat dgn aku....atau yg berbaik2 dgn aku...cume, aku benci dgn manusia yg suka tak jujur dan jugak yg suka amik kesempatan kat aku...itu saje..so, kalu dia pandai amik hati aku...mmg, sentiasa murah rezekila cik bibik aku...

No comments: