Sunday, April 11, 2010

Suasana tak best...What would you do if you know your maid is hurting your child(e/though its not excessive)?

On the way pi opis, aku merasakan suasana yg sungguh tak best. Sbbnya, aku baru jek berkonfrantasi ngan my maid berkenaan samaada dia benar2 telah menyakiti anak2 aku..Dan jawapan jujur dia adalah..

"Pernah dan Iya"

Sprt biasa, dia telah putar belit keadaan. Bila aku tanyakan soalan di atas...Jawapan dia adalah..

"Saya pernah pukul dengan tangan tapi, itu dulu-dulu. Saya tak ingat bila"

Since aku dah tau maid aku ni kaki putar, aku pon mula cucuk jarum bertanya ttg perlakuan dia yg the latest..Adakah dia pernah memukul, menarik telinga atau mencubit anak2 aku?

Barula terhegeh2 dia nak menjawap..

"Saya pernah tarik telinga Harris sbb dia tak nak dengar cakap saya"

Lalu aku menjawap...

"Kalu ikutkan kamu itu lagi kkdg tak dengar cakap saya dan bikin saya sebel. Tapi, ade tak saya pernah menyakiti kamu secara fizikal? Bibik sukake kalu, kalu saya tarik telinga atau cubit bibik kalu bibik tak dengar kata?"

Dia hanya menggeleng dan berkata tidak. Ntahla..aku rasa bibik aku ni mmg ade 2 personaliti yg berbeza..Mebe jugak seorang yg pendendam dan juga degil kalu dilihat dr segi raut dan ekspresinya. Bukannya aku tak pernah dengar dia naik suara dgn anak aku.

Sblm aku blah dr muka pintu..aku bilang sama bibik aku...

"Bik, ini peraturan ye..Kamu itu pembantu rumah, tak sepatutnya menyakiti anak2 saya. Kalu saya dapat tahu lagi yang kamu itu menyakiti anak2 saya bersama bukti, saya tidak teragak2 laporkan di Polisi dan kamu sendiri nanti pandai2 jawap dgn mereka nanti"

Aku tahu bibik stress. Tapi, aku buat tak faham aje. Aku tak mahu dia berfikir yang aku ni menghalalkan segala perbuatan ntah hapa2 dia. Dahle sblm2 ni disyaki mencuri. Bilang ngan aku duit yg disimpan hanya RM23..Tapi, sebenarnya, RM 33 yg dia ade..Bila aku tanya..Jawapan dia..

"Saya tak nyolong, tapi lagi jumpa duit dijalanan"

No comments: