Thursday, April 08, 2010

Bangun pagi..

Kalu ikutkan aku mmg malas nak bangun pagi pada hari ini...Tapi, ntah mcmana, mcm ada suatu kuasa plak disebalik kemalasan aku yg membuatkan aku terus bergegas ke dapur setelah bangun dari tidur and say babai to my hubby. rutin my hubby plak mcm biasa...sebelum pi keje minum air alpha lipid and now siap telan 2 capsul sakit kaki. Mcm2 je my hubby skrg..agaknya umur pon dah menginjak 40 dan kebetulan plak nowadays sokmo balik lambat sampai aku pon naik ngantuk nunggu dia balik dr keje. Sudahnya, kkdg aku dah terbongkang terlebih dahulu ngan anak2.

Agaknya, aku terlalu letih pada hari ini disebabkan smlm aku telah mengpick up Harris from school yg mana aku kene parking punyalaaaa jauh disebabkan takde parking. Balik umah, pon aku tak rileks juga, terus ke dapur hatta dah berbadan dua...dok masak udang goreng tepung and telur dadar udang. Sejak dua menjak ni, aku rasa mcm ntah apa2 ajela cik bibik tu masak. Pagi tadi, aku dok rasa bakso dia..ingatkan sodapla...ngk2, aik???? lain mcm je rasanya...Aku pon kkdg naik tak paham ngan spesies ni..umur dah 39, tapi mcm..kenapala sentuhan cik bibik ni acapkalinya kurang menyelerakan. Walaupon hanya goreng ayam atau ikan atau udang!

Dlm malas2 dan rasa mengantuk yg tak hilang, aku dlm kul 8 pagi..aku ke dapur..memasak apa yg perlu. Demi anak2 dan somi kekdahnya...Sambil aku memasak, aku suh bibik wat keje2 yg lain. Bibik plak asik je nak initiate conversation ngan aku. Aku lak mcm org jual mahal malas nak layan soalan2 dia. Sebenarnya aku mcm terpelik kenapa spesies ni dok cube beramah2 mesra dgn aku. Biasa dok diam membatu sepatah benda pon dia tak cakap ngan aku di samping mukanya yg masam. Tataula kalu disebabkan malam tadi dia dapat tido awal makanya dia in good mood pada pagi ini. Kalu ikutkan aku mmg sebel ngan dia..sbb keje2 yg aku suh buat, dia tak buat...Tapi, aku malas nak layan emosi aku..maka, aku just suh dia buat apa2 keje yg patut.

As usual, aku dah siap masak bermcm2 menu..Dia jugak aku ngk mcm tak siap2 buat keje...Mau sapa2 tak hangin dapat bibik lembap mcm kura2. Pehtu dia dok tanya2 aku..Apa Harris nak bawak utk bekal pada hari ini..Dan aku jawap aku tak tahu..Notty aku kan??? Ntah, aku rasa, aku mmg tak bule berbaik2 ngan dia. Dan aku dapat rasakan, mesti baby aku nanti akan jadik garang and firm mcm aku skrg ni..hahahhahah...Lagipon, aku malas nak berbaik2 ngan dia..sbb aku tak mahu dia cucuk jarum, mulala nak express masalah personal dia and then mulala nak propose...

"Bu saya mau balik Indon"

Banyak cantik??? Keje tak sampai setaun dah ade hati nak balik...Ingat aku labur sampai dekat2 rm5k tu just petik duit dr langitke?? Kalu betul2 dia nak balik tak sampai setaun, mmg siapla duit gaji dia aku potong. No kompromi! Segala kesalahan2 dia, mmg aku catit dlm buku rekod. Cume, nak tunggu execution jek..Kkdg aku pon heran, camne aku bule jadi seberani ni..siap membongkar bilik cik bibik dan handbag cik bibik lagik tuh..dan kalu aku rasa aku nak marah, aku marah je minah ni kaw2..hang menangis..hang menangisla..takde kasihan bagimu...dah dia yg mula carik pasal. Bila aku tanya adik aku...adakah aku ini dr appearance nampak baik orgnya...Dan jawapan ikhlas adik aku..

"Aku rasa ko ni mcm baik2 orgnya. Tapi, sekali ko marah..habisla dorang"

Sstgh org kata, aku nampak manja, ade jugak yg kata aku nampak sombong mcm tak mo campur org, ade gak yg kata aku ni mcm tak reti marah org..Tapi, hakikatnya...hanya org yg terdekat je tau ttg diri aku..Pernah jugak, org yg baik ngan aku cube nak amik kesempatan. Agaknya, dia ingat aku ni mcm bule makan..Hai...hutang aku plak dia nak postpone bayar..Sorryla dik ye...aku ni mmg tak bule org tak bayar hutang aku...Walaupon aku baik mcmana dgn sesapa, hutang dorang mesti dibayar! Kalu tak dapat bayar byk..bayar sket pon tak apa2. Dan, now ngan bibik plak, aku mmg takde nak belas kasihan..kalu dia dah buat silap...aku terus tegur..dan kalu dia dah rosakkan brg2..aku terus rekod tolak gaji atau ganti balik brg2 kesayangan aku..Kalu dia membazir letrik, aku gitau dia siap2..

"Bibik nak saya potong gajike utk bayar bil letrik saya?"

Sering je jawapan dia adalah terlupa..Kkdg mcm buang masa je tanya mana2 brg2 aku pi? Jawapan dia mesti tak tahu atau terlupa letak mana. Dan smlm plak, aku mcm termenyesal plak, dok suruh dia pi amik sup sendiri..Makanya, sup yg sedap tula yg dia amik...Sabo jelah...Pagi2, aku ngk sup dah tinggal separuh yg tinggal..

Apa2pon, aku berpuas ati ngan sentuhan aku pada pagi ini..Dah siap terhidang pasta, sup, ayam goreng and nasi boreng as requested by Harris by 9.00 a.m!

No comments: