Tuesday, April 27, 2010

Shopping lagi..Skincare&Cosmetic..

Smlm bershopping..hari ni pon masih lagi bershopping..letih sungguh asyik bershopping tak abis2. Kali ni, sasaran aku adalah ke Metro...konon2 nak pi Watson, nak cari produk SimplyCT yang dikatakan bule works as 7 in 1...Mula2 cium bau produk dia..mmm, mcm ok...kali kedua bau..alamak, macam dah tak ok! Ini masalah aku sebenar2nya sgt2 sensitip dgn bau..Bila beli produk takde bau, rasa mcm..alahaiii...tak syok pula...Mula2 tu mcm teruja jugak, rasa sume brg2 SimplyCT aku nak beli..Akhirnya, aku berjaya mengawal kewarasan minda aku..dgn hanya membeli New Age Simply 5 Cream dan Mascara dia..Yg lain2 tu aku put on hold tak jadik nak beli. Mcm berminat gak nak beli eyeshadow dia yg sungguh daring itewww...Lepas fikir punya fikir..Bukannya, aku ni rajin make up sgt pon...lagi2 plak satu eyeshadow je dah 29.90..kalu 3 eyeshadows??? Mau tak dekat2 rm100! Phewww.....

Dlm aku jalan2 kat Watson, aku akhirnya tertewas sekali lagi to purchase this unwell known product namely Sukin. Range skincare ni is made from Australia..Organic Skincare with Rosehip Oil Ingredient. Dekat rm170 jugakla aku abis..But then, after thinking punya thinking...At least, it is way cheaper dari aku perhabih duit to buy Estee Lauder punya make up/ skincare range. Funny enough, bila aku dok Mesia, I just dont mind to buy cheap or medium range product. In fact, aku tak kisah nak beli baju kat pasar malam, Kamdar mahupon kedai murah2 yg jual baju cume RM3 atau RM5. Pada aku, janji serve the purpose. Cumenya, bab2 kosmetik ni..aku lebih prefer to buy brgn branded..especially for foundation, compact powder, lipstic, make up base and blusher. As for mascara and eyeshadow I really dont mind to buy kat kaunter murah2 jek. Actually, bukanla jugak sbb aku ni double standard atau memilih...It just matter aku tak tahan bau..Lagipon, akunya saki baki branded cosmetic sampai ke ari ni tak abis2 lagi..Waktu aku dok UK dulu..rajin naw dapat free gift from Estee Lauder..Makanya, berlambak2 akunye lipstic, eyeshadow and also blusher..

Aku ingat, kalu SimplyCT ni doesnt work wonder to my face..mmg terpaksala aku sedekahkan make up ni kat org lain. Sometimes, mebe the product is OK..cume, aduhaiiii, idung aku ni kkdg allergic ngan bau2an...Tak bule simply2 pakai mana2 produk sesuka ati...Dan tak semestinya jugak yg branded tu suitable to my skin. Like what happened to my GA modelling compact powder...Abih gatal2 muka aku dibuatnya. Same goes to, whenever I would like to give a try for another cleansing milk other than Mustika Ratu Sari Mawar..Mulala, muka aku akan jadik allergik. Tak kirala produk tu mahal atau pon murah...

Agak kecewa juga... bila mendapati my GA foundation tu doesnt really suit to my skin. Effectnya dah cun dah..Tapi, masalah lain plak timbul-muka mulai jadi gatal2 dan naik jerawat. Dan, kalu Simply 5 CT ni tak memberikan impak bagus pada muka aku..mmg rasanya, aku takkan teragak2 nak pi counter Laura Mercier to buy their tinted moisturizer...Apo nak buek, muka den ni kene pakai cosmetic branded kot gamaknya! Atas alasan, GA foundation yg membuatkan muka aku gatal2 ini jugala...I was thinking to purchase another compact foundation...Its either Chanel or Christian Dior Extreme Moist Compact yg pernah aku cube...Dulu2, pernah gak aku pi nyinggah counter Chanel..Mcm curious nak tau, eh bagus naw ke Chanelnya powder??? Tapi, bila dah try mcm tak feel sgtla pula...Still CD is the best for me together with GA. Cumenya, sblm2 ni aku dah tak pakai CD lagi...sbb the foundation compact powder itself contains Titanium Oxide. So, bila kita amik gamba...nampak refleksi putih kat muka...Refleksi putih ni mebe happened because of the SPF ingeredient jugak...Selain dr, SA CD tu yg salah rekemen kale kat aku..Terus muka aku jadi putih mcm tak real...sampai adik aku pon tegur dgn darjah keputihan dan kefakean powder tersebut di muka aku....

Oh ya, at the same time, aku ade gak bau2, SimplyCT punya lipstick..sorryla yea..mmg tak sesuwei utk idung aku tak kirala betapa best org lain merasakan lipstik tersebut ...I really hope too, yg my new purchase of rosehip oil will work good for my skin. Niat asalnya, kau ikutkan nak beli vitamin E with high concentration. Tapi, ntah camne dah jadik lain plak...Talking abt Vit E...I have been trying this Oganic Aid Vitamin E Mosturizing creme..Mmg sgt2 bagus. Rega pon tak mahal..Cume RM 15 jek gitu..Tapi, the effect mmg very d bagus...makes my skin smooth gitu! Mebelakan..Kalu my rosehip range ni tak menjadik kat muka aku..I will be sticking back to my Vitamin E Range. Nak try yg high concentration punya..Besanya, oil base lagi works better berbanding creme base...Kita tunggu dah lihat sajela kesannya ye!

Citer lain...Aku pi shopping 3 periuk stainless steel nipis yg berharga cume rm10 setiap satu...Kalu ikutkan, nak je aku rembat vision dan corning ware yg 10-15x ganda dr periuk cikai ni..Tapi, lepas memikirkan dgn waras...Ketidak yakinan aku terhadap bibik yg akan menjaga barangan aku dgn baik..Terus aku cancel niat nak beli vision atau corningware. Mau tak mak nangis, kalu brgn vision@corningware aku ni kene rosakkan ngan cik bibik. Stkt ni, aku ngk...dah nampak calar2 kat akunye non-stick pan..Iyelakan, dorang2 ni..bukannya beli pakai duit dorang pon..Yg dorang tau pakai..Tapi, tak plak bertanggung jawab nak menjaganya dgn baik. Periuk vision aku kat umah tu jgn cakapla...mmg dah habis hitam2..takde inisiatif pon org tua tu nak bersihkan. Kalu aku suruh bersihkan pon..dia akan bersihkan so-so aje...Buat buang karen je rasanya nak suruh2 dorang ni lagi...

No comments: