Wednesday, April 14, 2010

Kisah slm..

Smlm merupakan hari yg sungguh meletihkan..Aku letih sbb byk keje kat opis yg outstanding sampai nak masuk tenet pon tak sempat...dan kalu ikutkan aku pon tensen gak sbb sampai ke hari ini keje aku masih lagi tak siap..sbbnya, aku just to opis on part time basis. jadi, manala bule compare ngan bebudak muda kat opis yg bule full swing sampai sume keje complete.

Kebiasaannya, sebaik sampai di rumah..aku akan terus aje ke dapur dan memasak ..tapi, kali ini aku berbaringan dan bersandar dulu di sofa melepaskan kepenatan. Mebe, aku rasa penat, sbb perut pon dah membesar..dan kene jalan lebih sket sbb nak kene pick anak dr sekolah selain dr bebanan kerja2 di opis. Smlm, tepat jam 5.50pm aku depart from opis sbb nak catch time waktu Harris keluar dr kelas. dan smlm jugak, aku kenal siapa Daniel kawan Harris yg selalu disebut2 sbg ketua kelas 1 teratai. dlm fikiran aku..mebe, jugakla dorang ni bule jadi bestfren sbb kriteria perwatakan dorang yg lebih kurang sama..

Dan smlm pada hari yang sama, aku hantar Harris awal ke sekolah sampai di confuse dan berkata..

"Ini bukan sekolah pagike?"

Aku just ketawa tgk Harris terpinga2. It sometimes very enjoyable having time spent together with my kids. Like bila hantar dia pi sekolah. Sbb besanya, inilah waktu aku membebel, merapu, story abt my young age time dan juga menasihati my kids apa2 yg perlu. Mebe sbb itu jugak, aku mulai kembali kepada routine hidup aku yg sblm2nya menemani anak2 tidur di katil mereka while read them a story book..kkdg rasa mcm, adakah sampai ke hari ini aku akan bertemu mereka atau bagaimana??

Pada mlm semalam jugak, aku caught my bibik dok naik2 suara kat my kids..membuatkan aku pon, tak tahan jugak nak naik sore kat dia..Perhubungan kami agak sedikit tak best, sejak aku dapat tahu dia mula naik tangan kat my kids dan terbawa2 hinggala ke hari smlm bila dia mudah je nak naik2 sore kat anak2. Bibik aku tu mmg orgnya tak tahan sabar. Perkara kecik pon dia sng nak naik sore dan nak naik tangan. Yg dia tahu fikirkan adalah perasaan dia saje...Ntahla, ngan bibik ni mmg aku tak tapis2 cakap...Bila aku selesai mandi terus aku turun bawah try to find out whats really happening..

"Ada apa ngan masalah tadi?"

Bibik replies..

"Itu, Milan mau diangkat kaki si Baby. Baby lagi di bawah"

My response..

"Bukanke saya dah pesan, kalu ada apa2, Bibik letak Baby tu dalam baby cot sambil tonton tv@cd atau pon Bibik pegang. Anak2 memangla macam tu..lagi nakal. Sebab tu saya pesan jangan tinggalkan Baby"

Aku tgk dia muram...Hai, entahla Bibik oi..I sound you with reason..bukannya, aku suka2 nak marah ko...dan aku dah emphasize perkara ni byk kali..sbb, aku mmg tak suka nak marah2..

Aku menambah lagi..

"Saya faham, kamu itu lagi cuma punya 2 anak..Lagi tak biasa dgn anak2 kecil. Anak2 kecil mmg lagi nakal..Tapi, kamu itu harus belajar. Belajar, mengawal emosi. Kamu lihat sayakan...saya ini lagi juga letih..kalu ikutkan, saya juga lagi mahu marah2, kalu anak2 lagi buat nakal...tapi, saya lagi tidak suka berbuat begitu. kalu saya boleh, mengapa tidak kamu?kamu lihat routine saya, lagi kita keluar jalan2, balik rumah, tak sempat saya duduk di kerusi, saya terus ke dapur urusin makanan keluarga dulu. "

Kkdg aku rasa..mcm penat aje asik nak kene mengsaiko bibik aku selalu..Aku pon dah tak simpan2..terus luah je perasaan aku..

"Kalu kamu itu boleh di depan saya, tidak meninggi suara dgn anak2..kenapa, pula di belakang saya kamu tidak begitu.. lagi suka mahu marah2 pada anak2 saya begitu? Lagi kedengaran kamu itu menjerit sampai di atas...Kamu ini lagi suka pura-pura ya!"

Dan reaksi my bibik..dia hanya tersenyum..Sungguh hampeh!

Pagi ini plak, penyakit lama dia kembali semula...Bilik dia kembali berbau...Tensen..tensen......aku pon, dgn tanpa kompromi dengan senyap2 tanpa pengetahuan Bibik..terus amik sume baju2 dan cadar yg aku syaki telah bebau dan masukkan dlm baldi terus campakkan dynamo dlm tu...dan buka tap air....Pagi ni jugak aku turun bawah, tgk mcmana dia basuh baju...Bibik aku tanya sambil tersenyum sbb dok ngk aku yg tak beranjak2 dr depan pintu bilik air..

"Ada apa?"

Aku jawab..

"Saya nak kamu amik balik baju2 kamu tadi..kemudian cuci dan berus depan2 saya. Saya tahu, kamu itu lagi cuci baju tak betul...Kalu kamu cuci betul..Dia takkan berbau..."

Nilah dia, peel bibik aku yg suka wat keje dua kali...Kalu aku tak suh dia wat camni..mmg dia akan berterusan buat benda yg sama...Jadi, biarla aku strict dr awal dr aku kene makan hati..Sebenarnya, kalu dia senyum kambing tu..dia tahula samaada dia telah terkantoi..atau dia telah berbuat salah!

No comments: