Thursday, November 04, 2010

Renew Permit Bibik..

Hari ni aku, my honey and bibik telah pergi ke Putrajaya pada jam 9.45 pagi bertujuan utk renew permit cik bibik yg telah tamat pada 22hb yg lalu..sblm pergi tu..mcm rasa stress sungguh..mcm rasa nak cepat2 nak kene pi pejabat Imigresen mmdgkan ade org yg cakap..denda sbyk rm30 akan dikenakan ke atas pembantu yg oredi overdue...+ rm100 tuk bayaran SP. yg membuatkan aku sama2 pusing..bila ade telefonis yg gitau..yg aku perlu bawak pembantu utk jumpa ke penguatkuasa sbb dorang nak cek sama ada rope pembantu sama dak ngan rope dorang dlm passport..kalih2..bila sampai putrajaya..dorang kata tak perlu..walaupon, ade percanggahan di bahagian kaunter pertanyaan atau bahagian mengambil nombor giliran kat bahagian penguatkuasa..sebenarnya..yg aku langsung tak paham adelah..org2 melayu khususnya..yg keje di badan2 kerajaan..bule suka suki jek kasik jawapan yg dorang sendiri tak pasti..sehingga bule membuatkan org hangin satu badan..yelah, mananya aku tak hangin..sbb, jawapan dr sorang telefonis ke sorang telefonis berubah2...dlm satu badan tersebut..dan ianya bukan saje berlaku..di badan imigresen, tapi jugak badan POS dan juga BEM....nampak sgtla..org2 yg berkenaan yg b'keje kat badan2 disebutkan tadi..langsung tak profesional dlm keje2 dorang atau pon lebih mudah disebut..sebenarnya kurang awareness dan jugak memahami selok belok keje dorang..susahke dorang nak ngaku tak tahu..kalu dorang ni mmg tak tau akan jawapannya..jgn main suka2 bagi jawapan yg tak masuk akal..yg kemudiannya bule buat org rasa irritated sgt kat dorang...

Berbalik pada citer cik bibik..alhamdulillah..fomema cik bibik dah lulus...just perlu bayar levi-rm445+sp(special price sbb dah overstay) for rm100 dan jugak rm 250 for fomema (yg ni xtra rm60 sbb aku pi upah agen tolong registerkan maid utk kitaorg)..

Bila permit dah lepas..aku ngk..bibik pon mcm redha...yelah, nak tak nak..kena jugak terima..yg dia kene abiskan kontrak sampai bulan 10, 2011. mmm tataula bibik aku ni sambung keje lagi atau pon tidak taun depan..kalu idak alamatnya..bermulala lagi satu episode aku kene train org baru...

No comments: