Monday, November 08, 2010

Kajian penurunan berat anak ke-3 dan ke-4

Okla..kali ni aku nak membebel ttg kajian tak bertauliah aku terhadap body aku sendiri slps melahirkan anak ke 3 dan ke 4. kalu ikutkan, penurunan berat aku adalah sama dlm julat 18-19kgs bagi kedua2 anak..cumenya, mebe, approach aku tuk menurunkan berat di kala pantang slps melahirkan daniel dan mikael agak sedikit berbeza..

Sewaktu pantang si daniel, aku tak begitu sgt monitor ttg shape aku..sbb, masa tu lebih focus nak turun berat..dalam minda aku masa tu..'heee..cepatla badan aku turun..cepatla aku kurus' sbb aku kerisauan banget..sbb, naik berat sampai almost 25kgs! so, mcm2 strategi aku buat..susukan si daniel di kala perlu dan tak termasuk lagi...kerajinan aku scrub badan sabun scrub, bersauna dan jugak dok tonggang terbalik wat keje2 umah sampai berpeluh2 satu badan..selain tu, aku ada gak..wat aktiviti bertungku...

Waktu pantang anak ke-3 jugak..yg aku pasan bowel movement aku sgt2 efficient..asal aku telan nona roguy jek..aku akan membuang pagi dan petang sekali...tapi, bila pantang anak ke-4..yg aku pasan..bowel movement aku mcm ade sket kureng..mebe, sbb intake jamu aku tak begitu nak sama mcm aku pantang anak ke-3..and sbb tu jugak..aku tak turun tak jauh beza mcm panyang anak ke-3 walaupon, aku dgn gigihnya mengepam susu sampai maksima 36 oz sehari!

Dan waktu pantang anak ke-3 jugak, aku rajin bersauna..tapi, bila pantang anak ke-4..aku tak dapat nak bersauna sgt..sbb, periuk nasi yg aku besa wat rebus herba sauna tu aku tak jumpa sampaila bebaru ni..waktu bibik kemas2 bawah sinki...dgn ini, aku berazam, utk memulakan aktiviti bersauna aku lagi..cume, diri aku nila..kene displin sket..kene bangun pagi..dan jgn malas2 asik nak berlingkar atas katil! jamu intake pon, aku akan increasekan..since starting fr today..aku dah consume phytox dan increase additional 1 pill phytonatal..dan kesannya..dlm kul 10.18 malam..aku dah mula membuang!

Maka dgn itu juga aku menyimpulkan..kenapa aku tak turun berat lebih dr waktu aku berpantang anak ke-3...sbb, ade a few perkara yg aku praktiskan waktu pantang anak ke-3 tidak dipraktiskan waktu berpantang anak ke-4...cumenya, yg aku pasan..dgn kegigihan aku mengepam susu..setiap hari telah membantu aku menghapuskan serba sedikit lemak di problem area..mcm di belly, lengan dan juga peha..altho till now..peha aku tu masih keras kejung dek kerana lelemak dan selulit degil..but, i believe..slowly..dia akan berkurang juga...it just matter..aku kene usaha gigih lagi..and try to maintain to eat cleanly dlm tempoh 3-4 bulan lagi...

Dr segi pemakanan plak...nampaknya, aku kene buat sedikit perubahan menu...tuk makan..makanan lebih protein and also a lil bit light di waktu dinner and wherever possible to makan before 6 pm dan paling bagus adalah sblm 5.30 pm...

No comments: