Thursday, August 05, 2010

Mmg tak boleh harap..

Terus terang aku katakan..bibik aku ni mmg tak bule nak diharap langsung bab2 penyediaan makanan...smlm, aku saje testing dia..by not saying anything what she should be cooking for kids lunch and dinner and guess what?? ape yg dia masak...hanya sup ekor keras dan telur goreng. She knew already that my baby wasnt eating telur goreng for the dinner but no inisiative was taken by her for even to cook nuggets or hot dogs for my baby...so, ended up...my baby only eating sayur and nasi...apela...bangang sgt bibik aku ni...langsung takde sense..mcm, nak kasik anak2 aku makan ape..yg dia tau..perut dia mesti kenyang..mana taknya, tengahari dia dah syok makan hati goreng, nasi dan mee maggi...so, bila come to my kids part..it happened like..apa2la dorang nak makan...janji perut aku dah kenyang. kalu ikutkan bukannya aku tak ajar dia..mcmana nak entertain bebudak tu..kalu bebudak tu tak mo makan..yg dia tau bilang sama aku..

"si Milan tu suka tak mo makan..Bila saya tanya dia mau makan apa...Milan tak mau jawap"

Manakan tidak..Dia bertanya..tapi, tak ditunjukkan pon makanan apa yg dia nak kasik Milan makan...takde pon tunjukkan dlm peti sejuk tu ade ape...Pendek kata..mmg takde inisiatif...dan tau hanya nak keje senang sahaja...Mebela, secara kesimpulannya, bibik aku hanya bule buat keje yg routine..mcm robot..hari2 buat benda yg sama...tapi, bila bab2 nak bertukar menu...dia dah tak reti nak piki macamana...So, mebela jugak..pasni aku kene siap2 sediakan menu of the week for her to follow...kalu dah bebal tak bule berfikir dan asik buat aku sakit ati..rasanya, this is the only solution...Perhaps, aku have to come out wif resepi sup yg pelbagai for my kids so that they wont be boring...yg bengangnya, bule lak dia gitau aku yg si baby tu dia kasik makan lemak ekor dgn alasan..ekor yg dia nak masak tu tak lembut...yg ngoknya..dah tau ekor tu tak lembut..takde plak dia berinisiatif to put the ekor in the slow cooker to make it lembut..and tak sudah2 dia dok citer pasal anak dia tak susah makan...sering makan apa yg ade...

Kalu ikutkan life bibik aku tu takdela senang. Mebe, waktu anak kecil2 dia agak sng..sbb, katanya..everday makan ayam. cume, bila anak2 dah besar..dorang cume makan ayam seminggu sekali..dan makanan asasi dorang adalah tahu dan tempe semata...bedalla berhari2...Tapi, kkdg menghairankan juga..sbb, bila dah dok Mesia..mcm orang tak sedar diri..Mana taknya...ayam sekali 2 ketul dia bule bedal habis sekali jalan..sampai, portion anak2 aku pon dia makan..kalu ikutkan, aku takdela nak berkira ngan maid aku nih..tapi, kalu asik suka buat peel pelik2...aku pon bole lama2 makan hati..terus-terang bibik aku mmg takde common sense..mana taknya..bila aku explain kat dia..yg dia have to do stock check up kalu aku dlm confinement nanti..dan kedai jauh utk dia berjalan..dia leh cakap plak..

"saya itu mmg lagi suka jalan..kalu di Indon lagi suka jalan jauh.."

Aku paham dia suka berjalan..tapi, takkanla dia ngok ngek tak bule nak pk..sape plak nak jaga anak2 aku...kalu dia dah kene berjalan jauh ke kedai?? Sama jugak, bila dia propose kat aku to take 1 week leave sblm aku melahirkan..Kalu dah balik..alamat sah2le pastu lom tentu lagi dia akan datang semula..sama gak ngan kes nak pi berjalan2 konon2nya di bulan posa..sedangkan, dia patut tahu yg aku ni lagi sedang menunggu hari...

And then, kebiasaan sgt aku ngk the way dia bercerita sesuatu can be misleading...cakapnya tak jeles...dan ada putar belit sedikit2..Mebe, dah mmg perangai gitu kot...kalu dah namanya seorang BIBIK..

1 comment:

Nadiah said...

Puan,

Why not you send her back?
I understand you dalam tunggu hari saja sekarang ni tapi mcm you cakap tidak ada kesudahan bila cakap fasal maid ni kan.

Instead of you sakit hati dan buang duit baik hantar saja dia balik.

Dalam pantang may be you can hire confinement lady to take care you and baby.