Thursday, September 30, 2010

My Baby Day-12..My weight 70kgs

Hari ni my baby dah berusia 12 hari. dah mulai kuat minum. siang je dia bangun beberapa kali nak susu. as usual pengeluaran susu kali ni mmg sgt2 memberangsangkan..mebe, sbb aku pon makan makanan sihat...mcm lobak putih, air longan dan jugak pegaga...besanya, setiap hari selain dr direct feeding my baby..aku akan perah susu aku 3 kali..1 kali pagi, petang dan malam...hasilnya..kebiasaannya bule mencecah 32 oz sehari...as for today saje..i was producing 13 oz and 9 oz in the morning and evening...tak sure malam nanti..berapa hasil susu yg akan aku pump..yg aku pasan sejak akhir2 ni..peha aku dah sedikit mengecil..walaupon, selulit dan lemak..masya-allah punyala byk..dan as per today..aku timbang..berat aku dah mula turun ke 70kgs..still gemuk..still jugak buat hati aku sedey, gundah dan risau..tak sure berapa berat ni akan turun..bila aku dah complete 44 hari nanti..stkt ni baru day 12..tapi, berat nampaknya dah mulai mcm statik..besala..awal2 lepas melahirkan..mmg berat akan turun cepat dan akan mulai lambat..bila dah last2 pantang nanti..

Kalu ikutkan tukang urut akan datang till this Friday tuk urut aku..dan slps tu aku bercadang to chg to another tukang urut yg mana siap buat scrub dan mandikan aku dgn air daun2 segala..phewww...punyala beriya sungguh aku berpantang kali ni..walaupon bab2 makan ni..aku takdela strict sgt..still lagi berani minum air peti ais(tapi w/out ais) dan jugak minum sket air gas..pada aku..kalu takat nak merasa utk ilang kempunan tak apa2..tapi, janganla kita togok terus air gas sebotol..silap2 hb angin si mak dan anaknya juga...hari ni gak..tukang urut siap pakaikan aku param..ntah kenapa..aku suke jek pakai param..in fact, aku rasa..better lagi..aku pakai param dan bengkung sendiri..berbanding..si tukang urut tu pakaikan utk aku...rasa puasla kot pakai sendiri sbb kita tau tang2 mana yg tersorok yg patut disapu ngan param...yg bestnya, as before..lepas mandi...rasa bersih jek kulit aku ni..takat ni..aku ade lagi dlm 8 bijik stok param yg mana..aku mebe akan pakai habiskan for 8 days more...bila pakai param ni..mmg merimaskan..aku siap pakai baju lengan panjang sbb nak cover segala habuk2 param bila ianya dah mulai kering...sebaik pakai param..mmg aku tak nafikan badan aku terasa panas dan berpeluh..tapi, okla...aku pon suka..cume, aku tak pakai tang malam..leceh plak..dan serabai plak karang laki aku tgk aku nanti...bila cite bab2 berpantang..aku rasa..bibik aku pon tabik spring dgn aku..nampakla the way she looks at me..mcm respect gilela yg aku leh berpantang sendiri tanpa menyusahkan dia sgt...the way aku handle baby and the kids, the way aku handle diri aku sendiri while pantang..dan aku gak..walaupon dlm berpantang...still lagi menghadap komputer wat keje2 opis..dan still takdela mengaduh2 kesakitan mcm org sakit tak tentu pasal..maksudnya..aku tak manja..but, aku still berdikari...and i am very confident person when it comes to instruct bibik aku buat sesuatu perkara..dan aku can still see yg kami dah mulai sedikit serasi..dan bibik aku pon dah jarang kene marah dgn aku skrg...lagipon, aku dah langsung tak bother sgt..ape keje dia buat kat tingkat bawah..janji, perut aku ni..on time di isi..tak kirala...sedap ke tak sedap..janji tak masuk angin..and when the time i asked her to come to me...dia 'mesti' datang ikut masa yg aku tetapkan...dan at least aku ade org tolong siramkan/ tuangkan aku air..while aku nak mandikan my baby..dan jugak..takde nak kecik2 ati..kalu aku laungkan nama dia dr tingkat atas..sbb dia tau..dia ke sini sbb bekerja...mebe jugak..bibik aku nampak cam respect kat aku..walaupon aku i am younger than her...aku boleh handle diri aku sendiri dlm berpantang...apa jenis makanan yg aku nak makan..nak masak cemana...nak prepare makanan cemana..all this while..mmg aku yg beritahu dan ajar dia...mebe tak perfect but still acceptable..dan atas alasan ni gak..aku takdela nak berkira nak kasik saguhati kat bibik aku..melainkan dlm masa aku nak grant dia the saguhati dia telah membuatkan aku hangin sebadan...dan aku tau..bibik aku tau..yg aku lebih pandai masak dr dia..aku takdela nak berlagak..tapi, smmgnya kenyataan...dan sejak nak hampir setaun dia keje ngan aku...mmg mcm2 makanan dah dia makan..dan dia ngaku sedap..hahahahha...so, sgt2 rugi..while working wif me dia tak belajar apa2...and bila aku buat sesuatu keje..aku pon tak manja..nak harapkan dia tolong aku buat itu dan ini..melainkan kalu aku betul2 memerlukan...sbb, mmg dah nawaitu aku..to have my bibik as a cleaner rather than yg lain2...selain jaga anak2 while aku takde...

Eventhough aku ade bibik..aku still tak menghadap bibik aku sgt..tak begitu nak borak2 sgt...but, all her kebajikan..i will try at my best to satisfy her dan jugak tak hesitate to fulfill her wish melainkan bersebab to delay her request...dan apa2 plan aku atau luahan tak puas ati aku pada sesiapa..tak pernah jugak aku kongsi ngan bibik aku..sbb, sgt2 sorry..aku susah nak percaya ngan bibik2 zaman skrg ni...mana taknya, sbb dorang jugakla...sesama adik beradik..ipar duai...dlm keluarga boleh bergaduh...in fact, altho aku tak puas ati ngan tukang urut aku sblm2 ni pon..aku tak pernah citer kat dia..kalih2..tukang urut tu..gitau kat dia yg kengkononnya nak balik Meru..sdgkan..aku saje2 je make up story...konon2 bohong sunat kat tukang urut utk tak nak continue her service..cume, tiba2 dlm aku nak terminate tukang urut ni..aku rasa mcm serasi ngan "akak" ni..lagipon darah beku aku byk kuar...so, aku rasa..might as well dia continue urut dan tungku aku..kalu ikutkan aku kurang berpuas ati sbb akak tu cume tungku perut dan jugak massage satu badan min dlm 1 jam dan maksimum dlm 1.5 jam..dan because of smlm..aku rasa kakak tu mcm sedap plak urut badan aku..makanya, aku tak jadik nak terimate dia..elok plak dia kate utk urut seterusnya w/out tungku dia charge dlm rm50..yg mana aku fikir mebe worth utk aku jadikan dia sbg my regular tukang urut...for monthly maintenance..sbb aku pon tak perlu nak susah2 nak kuar..tapi, tukang urut tu yg datang ke rumah kita...

Mmg kali ni..aku tak berapa kisah nak spend duit lebih sket utk berurut dan bertungku...sbb, my honey pon dah kasik greenlight...i just hope segala usaha aku berhasil...and hopefully within 2 mths telah menunjukkan perubahan yg ketara..at least berat aku masa tu dah 55++ kgs..

As for today..aku makan sup daging dan jugak sup ikan haruan. belah petang..aku suh bibik buat lalap pegaga...dan jugak masak ikan haruan panggang...tiba2 jek breast aku rasa engorge dgn cepat..mebe jugak, pegaga ni boleh merangsang penghasilan susu..suprisingly...Milan suka plak makan ikan haruan..so, mebe lepas2 ni..bolehla bibik buatkan dia ikan haruan bakar..

Hari ni gak..aku dah mulai terima e-mail fr my staff...nak kene ade buat keje sket for my honey...waktu si S tepon..punyala aku serious gila..aku rasa..mau seriau staff aku dgr suara aku tadi..hahahah...aku rasa, dorang pon takut2 nak call org dlm pantang..yg mana aku steady jek..masih tetap bule buat keje fr home...

No comments: