Sunday, June 20, 2010

Marah..

Hari ini aku telah memarahi bibik dan dia menangis..Aku rasa dia nangis, sbb mebe dia sensitip coz smlm dia lapar tak makan nasi..Actually, aku pon dah pesan kat dia sblm aku off to opis yesterday, for her cook 1 pot of rice kalu nasi dah habis..but, then she didnt do it. I was asking her, samaada dia tu ada pemikiran atau pon tidak, yg nasi tu tak enough for her and the kids..and her answered was, she afraid nak masak lagi eventhough aku dah siap2 pesan. So, supposekah aku dipersalahkan kalu dia tak makan nasi malam tadi..as for the lauk mmg sure ade..sbb, aku dah suh dia amik sushi sendiri...dah aku pon dah keletihan sgt almost everday kene mai opis..so, takde masa nak suruh dia itu dan ini..atau nak cedokkan atau nak amikkan dia makanan sentiasa..

Kemuncaknya happened..disebabkan oleh dia masak sayur tak sprt yg aku arahkan selalu..pada pagi tadi..I was helping him cooking..so, maksudnya..takde apala dia nak buat lagi pas she fed my baby except fr cooking sayur air aka sayur bening. And I was really mad to know, that she was putting perasa ikan bilis...the ingredient that I had never told her to add in in our sayur bening as I would like the sayur to be cooked freshly with fresh ikan bilis and furthermore, Milan doesnt like to eat soup yg berwarna keruh( tak clear org kata)..I just could think why, susah sgt dia nak masuk sayur bening yg besa kami makan..sbb, aku dah tolong ringankan beban keje dia pagi tadi..

I was banging her with my Qs..samaada yg dia masak itu utk diri dia atau utk kami sekeluarga..dan dia jawab..yg she was doing it supaya sayur tu lagi berperisa..I was answering her back..yg..I just dont mind if the sayur is cooked specially utk diri dia....But, now...our family yg nak makan...dan kalu bibik letak rempah ikan bilis sket2 tu tak apa2la..ini kalu dah sampai kale keruh camtu...sape plak lalu nak memakannya...Maksud aku, aku tak kisah, whatever ingredient dia nak buh kalu nak masak utk perut dia..but, for us...I would rather prefer everything to be as natural as possible sbb my kids are still young to hold for preservative.

Aku skdr ignore dia memangis..Sambil kasik advice...yg dia tu harus berpk macam org berpkran..Alahaiii, takkan nasi nampak dah nak abis..Dia tak reti nak masak semula..walaupon, dah disuruh masak..Kalu rasa takut sgt...Apa salahnya amik tepon, tepon aku gitau apa yg patut n bukannya wat keputusan sendiri2 yg akhirnya menyusahkan hidup dia...Ker dia rather prefer nak makan nasik panas..so, sbb tu dia let my kids makan nasi baki..Kalu tak clear wif my instruction, just asked me..and not need to shy...as aku pon punya hati dan perasaan dan takkan sampai hati nak biarkan dia kelaparan...Mcmla dia tak nampak portion sbyk mana nasi yg aku selalu amikkan utk dia??? Hai, ntahla...malas aku nak fikir..Baik je aku sambung keje skrg ni dr dok sesak2 kepala pkkan masalah org..

No comments: