Saturday, June 12, 2010

cuti-cuti

Plannya nak amik cuti..Tapi, tak tahu bila..Cumenya, mmg konfem kalu pi bercuti..aku mmg tak minat nak bawak bibik bersama. Alasannya adalah disebabkan:

-Rumah tak ada sape jaga. So, bibik has to stay home to look at the house. Teringat waktu 1st time aku nak tinggalkan dia bercuti di Pangkor..bibik was requesting to stay at MIL's hse. Suppose, bibik kene faham tanggungjawab dan juga pekerjaan dia sebaik menjejakkan kaki di bumi Mesia...yg dia ke Mesia sbg pembantu..dan bukannya jalan2 cari makan kat Mesia..suka2 nak buat apa yg dia nak kat sini..macam ala2 dia plak majikan..nak tentukan apa yg perlu dia buat bila duduk di rumah majikan.

-Bibik aku jenis lembap dan lewa. Dr aku stress asik nak kene push dia wat keje cepat sket dlm uruskan anak2. Better ajelah biar aku yg penat sendiri...Letih kalu asik nak remind org..Dah pernah test beberapa kali bawak bibik jalan2. Tapi, nampaknya, mcm aku lak yg kene jaga anak2..dan bibik plak yg melayan diri dia sendiri..sambil tak peka dgn keselamatan anak2 aku. Sampai naik nyampah plak aku dibuatnya. Manalah aku tak menyampah, kalu org yg kita bagi peluang tu...mcm tak tahu berterima kasih..dan buat tak faham dgn tanggungjawab sendiri. It happened one time, anak2 aku dibiarkan keluar dr kereta..dan dia plak dok melayan pikirannya dia sendiri..Tak tahu pon nak fikir, kot2 anak2 tu melintas jalan sendirian dan tak pasal2 kene langgar kereta. Dan berlaku jugak, kat rumah mak aku sewaktu kenduri kawen..dia mcm berlagak ala2 tetamu..Tak tahupon nak cari pekerjaan bila di rumah mak aku..Tapi, aku dan somi plak sibuk ke hulu ke hilir dok cari kerja. Dan dia duduk berehat2an di kerusi malas bapak aku. Sementara, anak2 aku ntah ke mana..tidak pulak dia mencarinya (yg nila yg aku katakan bibik aku ni mcm takde sense of responsibility dan suka bekerja sambil lewa).

Pon jadik gak, waktu aku bawak dia sekali kuar Mc Donald, takde dia cepat2 nak kasik my baby makan. Tapi, yg dia buat adalah...menikmati suasana di Mc Donald dgn memandang org sana dan sini..Dan sewaktu, aku bawak majlis makan2 kat rumah kakak ipar aku..Takde plak dia nak perhatikan anak2 aku..sebaliknya, matanya plak diguna utk melayan tv mcm dia tu ala2 tetamu. Same goes, waktu aku bawak dia pi umah mentua. Bukannya, dia nak tolong ngk bebudak..sebaliknya, dia pi melayan diri dia..ke belakang..berborak2 dgn pembantu rumah my mil di kitchen..sementara anak2 aku yg lain dia biar di ruang tamu.

Pada pendapat akulakan, tak yah nak kasik chance ngan org2 yg smcm ini. Fikir mcm diri tu cerdik sgt..tak pon mcm seolah2, dia plak org mcm mem. Sdgkan org yg membayar gaji dia...dibuat seolah2 mcm nak kene ikut segala cakap dia...

Dan yg paling tak best, setiap kali kami ade plan nak keluar jalan2..always ending up aku yg kene tunggu dia bersiap. Ade jek brg2 bebudak yg tertinggal...Takde sense of responsibility nak tutup lampu n kipas...dan pintu..Tak tahu, nak bersiap awal2 pakai tudung..Nak ajak anak2 kencing dulu..Eiiiii, sungguhla penat...asik nak ulang cakap benda2 yg sama kat bibik...sampai dah capai tahap bosan pon ade..

Sblm aku blahh fr opis pon, aku dah sound bibik..jgn lambat buat kerja. Dan at 3 pm + aku made a follow up call to her..yg herannya, lepas dibising2 tahu plak nak buat kerja cepat segala.

No comments: