Thursday, March 25, 2010

Senangnya org buat duit..

Hari ini dgn rajinnya aku telah dtg ke opis. Dlm 10.30 am aku keluar hantar Harris ke rumah my mil and then terus shoot ke opis. Syukur juga dpt parking. Besa penuh je parking dekat ngan opis aku ni sampai kkdg kene tawaf beberapa kali.

Tujuan utama pi opis sbb nak selesaikan perkara2 berkenaan SOCSO, KWSP, TAX, Petronas License and MOF Registration. I was told by My Darling yg the external accountant company was charging us RM400 to register for KWSP and SOCSO accordingly.

What the heck? So, I was putting an effort by going through all the remeh-temeh procedure. Agak tiring jugala cause have to give a call org sana and sini to ensure the info that we really after is RIGHT. Although aku anggap keje2 ni remeh, still aku rasakan bayaran RM400 tu mcm melampau. Same goes to people yg sblm2 ni konon2nya nak charge kami RM500-800 just to get lesen perbandaran in order for us to get approved to put up external signboard. Huh! Ntah apa2. Mcm senang2 je cari duit!

And I see too people eagerly advertising themselve yg konon2nya helping those to apply MOF. Have looked into the procedure for MOF. Yg ni mmg agak leceh sket sbb nak kene provide company's account details. Mebela kot, better je to pass over to external accountant. Yg lawaknya zaman moden ni..banyak betul sendikit pemalsuan berlaku. Ade org yg kami approach tu, siap bule buat dummy document lagi tuh! Maksudnya, document yg tak wujud tapi diwujudkan dgn menggunakan document palsu. Dan org yg buat pemalsuan ni bukannya org calang2. Ada tu dr golongan terpelajar..paling2 korok ade degree dan yg ade PhD dan Haji pon sama2 sekongkol buat penipuan. Teruk sungguh2!

Mmg tak halalla duit yg dorang amik tu buat makan bini dan anak2. Padanla, kkdg aku ngk hatta ade Haji atau Hajjah, lagi bertudung litup tapi seakan2 mcm takde aura! Agaknya dunia ni dah nak akhir zaman kot!

No comments: