Monday, March 08, 2010

Bakso..bakso..

Hari ini dgn semangatnya aku telah memasak bakso..Ntah jadi ntah idak..sekali rasa mcm ok..dua kali rasa mcm besa2 pula..mungkin jugakla kot akunye bawang dan halia tu tak sepenuhnya masak..the only solution utk mengatasi rasa tak masak ni adalah dgn memasak semula sup bakso aku ke dalam slow cooker. Mmmm, bila sebut slow cooker rasa gatal plak nak beli slow cooker. Mmmm, women passion smmgnya sukar dikawal! My obsession memasak bakso pada hari ini adalah disebabkan plan aku yg konon2nya nak memasak bakso sempena Hari Lahir anak2 aku yg ke-7, 4 dan 1!

I just wherever possible to make the party happening coz mmg dah byk kali sgt aku postpone besday for Harris memandang hampir beberapa kali waktu hari kelahirannya tiba..aku mesti dlm keadaan pantang. My plan was to book a besday cake fairly to all of my kids. Mebe for Harris I will buy him Ben 10 cake-sharing with my baby while and for Alyssa plak aku mebe akan order small cup cakes for her..dependsla mana satu yg dia suka...

Dok sibuk citer pasal bakso..alkisahnya, aku telah akhirnya dapat menghadirkan diri ke sessi pertama bersama Dr Ras. Mulanya haiiii mcm tak percaya aje aku ni peknen..Tapi yg nyatanya, simpton2 yg menunjukkan aku peknen tu smmgnya ada..like rasa loya, makan sume pon tak sedap, lidah payau, perut muncit, cepat letih, berat naik...dan smlm..teka-teki tersebut nampaknya terjawap..walaupon sebenarnya aku dah siap2 buat testing guna tester yg dibeli di Guardian. Dlm walk in appoinment tersebutla perut aku sempat discan. Ternyata..dlm perut aku mmg ade wriggly baby yg tak diam2 bergerak. Tangan dan kaki pon terbentuk. Mcmana lagi aku nak menidak kenyataannya kalu begitu? Bila tgk hasil scanning smlm..aku rasa mcm..terfikir..like..

'Apa2 ajelah aku ni sampai nak terminate the baby. Apatah lagi bila ngk anggota badan my fetus dah mulai terbentuk. Kekdahnya, mcm membunuh janin sendiri...'

Yg anehnya, perasaan sedih dan miserable aku sewaktu hari pertama mengetahui yg aku peknen telah berubah serta-merta..aku kini telah menjadi org yg lebih positive. walaupon adakalanya aku dihimpit rasa bersalah terhadap my baby..kerana jarak usia antara my future youngest child yg terlalu dekat ngan my baby...pada aku, setiap apa yg berlaku pasti ade hikmahnya..dan kerana itu juga, seboleh mungkin aku cube meluangkan masa bersama my baby...In fact, di pagi hari, kebiasaannya mmg aku yg mandikan dan feed him for breakfast. Walaupon, aku punya bibik, masa kenyataannya, aku tetap ibu yg masih mengetahui perkembangan anak2 aku...

Yg pastinya, sejak peknen anak ke-4, aku menjadi seorang yg makin firm. I am strict to my bibik..and I just dont care whatever people going to say or critisize with my doing. Coz I am always confident I am doing no harm to people. It just matter that people saje yg sebenarnya asking to be treated firmly mcm itu by me. Pendek kata, routine aku di rumah skrg bukannya hanya seorang ibu yg mengandung dan beranak 3..tetapi, ade satu lagi baby besar...iaitu my bibik yg kene dibrainwash selalu. Mmg ade satu masa aku pon dah naik putus asa ngan bibik aku ni..kekdahnya, kalu dia mencuri lagi..mmg aku terpaksa pasrah coz susah nak sekat kegiatan licik bibik aku ni....cumenya, sorryla cik bibik ye...no bonus utk ko di tahun ni atau pon sampai bila2!

No comments: