Monday, March 29, 2010

My kids besday party is over..

Finally, besday party yg telah 2 weeks dipostpone dpt juga dilaksanakan. Walaupon lambat dlm sekitar 1/2-1jam dgn keadaan sedikit kelam-kabut, akhirnya dapat juga kami meraikan majlis tersebut dgn meriahnya. Siap buh belon2 and wording Happy Besday lagi tu! Mmg aku agak sibuk smlm. Sibuk memasak, menghidang dan menyediakan apa2 yg patut sampai jam 3.15ptg baru nak sibuk2 nak pi mandi. Masa tu my mil, sils and the kids n spouse sume dah dtg. Nasib juga jiran lom dtg lagi...Apa2pon aku tetap berpuas hati. Mebe for next time kita bule buat acara dgn lebih teratur. Sbbnya, dah lama tak berpengalaman to organize party and also wat makan2.

Alhamdulillah, keluarga fr Kampung dtg. Ringan sket keje2 di rumah walaupon takde extra hands from my sil's maids. Kelmarin saje aku berjaga sampai pukul 4 pagi. Memang letih sampai sakit2 pinggang. Pelbagai jenis makanan dihidangkan termasuk..

1) nasi ayam
2) mee hoon sup tulang rusuk
3) spaghetti/ pasta
4) resoles
5) mee hoon goreng
6) roti jala
7) sushi
8) lengkong
9) kuih putri ayu
10)buah honey dew
11) air mata kucing
12) Kek Chocolate Indulgence
13) chocolate cupcakes
14) carrot cupcakes

Mmmm, camnila kekdahnya..kalu aku wat majlis..ntah berapa jenis menu yg dihidang kepada guests. Kekdahnya, mmg sungguh2 bagi guests kenyang makan!

Harith pon tersenyum simpul dapat byk hadiah mcm yg diidam2kan. Sume org dari belah mentua aku bagi dia hadiah vitaman. Ntah apa yg bestnya aku pon tatau. Makanan of course byk yg berlebih. Sbb budgetnya dalam 50 org..tapi yg datang hanya 1/2 of them. Yg penting sepupu2 dan kuarga belah mentua dan kuarga aku datang. Siap bapak aku buat lawak pakai topi besday party.

Mebe jugak, for future besday party, keutamaan yg diinvite..adalah lebih kpd sedara mara belah aku, mentua dan juga jiran2. Sepupu aku si 'I' pon siap datang umah naik motor bawak anak2 2 org.

Aku rasa hiccups kali ni happened sbb kami tak buat preparation betul2 disamping tak dapat exact confirmation number of guests yg datang. Patutnya belon and wording also cari2 pinggan mangkuk utk menhidang my darling dah bereskan seawal malam sblm majlis. Begitu jugak ngan cili nasi ayam..Nasib betul dlm keadaan nak wat party blender aku dah dirosakkan oleh Cik Bibik. Nasib baik Cik Bibik ada nak buat kerja2 mengemas. Aku pon takdela nak strict sgt dgn dia dalam beberapa hari ini memandangkan dia sokmo bz ngan keje2 preparation dan mengemas dlm umah sblm majlis ni diadakan. Aku ngk bibik pon bukan main makan nasi ayam. Waktu majlis mmg aku takde sekatan utk bibik makanan. Nak2 plak makanan dah berlebih2. Mcm bangang plak nak sekat2 makanan. Drpd aku sumbat dlm tong sampah, baik aje aku sedekah kat perut bibik yg suka makan. Ada gak faedahnya!

2 comments:

Nadiah said...

Hello Sis,

Apa maksud you sekat makanan for your maid?

Can you share with me?

I pun ada maid yg suka sangat makan sampai habis ice cream Baskin Robins i dia sapu...huhuhu...

milan said...

I tak sekat makanan my maid..Cume, I besakan diri amikkan portion tuk dia after I makan atau before I left her off to office. Sbb dah beberapa kejadian di CCTV I nampak dia pi sentuh2 makanan kitaorg..dan terus masuk ke mulut dia..and sometimes, makanan anak2 I pon sama dia bedal makan...

Dorang ni kkdg tak bule dibagi greenlight sgt..cthnya mcm

"Bibik makanla apa yg ada"

Mmg habih karang sume disapunya..Thats my own experience..org lain i tatau..

Cume, bila ada majlis besar dan makanan byk berlebih..I let her to take whatever she wants for that day...maknanya takde sekatan di situ..

Abt the ice-cream mebe u bule terus terang lain kalu..Only eat the icecream kalu u ade...or ask ur permission sblm amik apa2. Dgn dorang ni kita mmg kene be frank..kalu tak...adeihlaaa byk kene makan atiiiiii...