Wednesday, October 17, 2007

Welcome to Norway..

Aku baru dapat e-mail dr supervisor aku yg there will be conference in Norway that he recommend me to attend. The conference takes place somewhere in June, 2008 and the paper has to be submitted by end of this month. Aku masih menghitung hari dan berfikir dan berfikir, contain apa aku nak tulis utk conference kali. Aku just no idea, wether aku should present for this conference or not sbb aku 50-50 berada di UK ntah berapa lama lagi. But, its not a big deal..kalu aku have to fly to Norway from Malaysia under my supervisor sponsorship pon aku dah more than happy. More glamorious that everbody could envy. Bukanlah maksud aku nak buat org lain jeles dgn aku dgn priviledge yg aku ada..cume, aku khuatir peluang di depan mata aku ini akan membuatkan org kurang sng hati...

Aku benar2 rasa bersyukur, kerana ditunjukkan jalan utk memilih bidang ini yg mana aku rasakan sungguh serasi jiwa aku sendiri. Sblm2 ini aku pernah bekerja di industry..tapi, apalah kelas sgt kalu setakat kerja kat kilang walaupon kita berpangkat eksekutif. Bukannya aku nak look down org yg bekerja kilang...tapi, kilang yg aku kerja ni..memerlukan fizikal yg lasak, baju pon tak bule nak menten bersih sentiasa...dgn keadaan panasnya keje dia line production dan adakala tu kene berjemur disebabkan kene monitor waste water treatment plant kat belakang kilang..itu belum kira lagi kerja tak tentu masa bila water treatment aku overflow..pukul 12 tgh malam, technician call minta tlg solvekan problem...Kkdg aku fikir, inikah pekerjaan yg aku mak aku mahukan??? Lebih gembira tgk anak perempuannya membanting tulang mcm lembu kene cucuk hidung dan berpanas2an bekerja dgn co cina kerana hanya mahukan anaknya itu sentiasa berada di sisi??? Kalu stkt dgn gaji rm 1,400 di kilang cina tu mmg aku takkan ke mana. Keje sajela di co tersebut macam budak sekolah, pagi2 kene punch card, berbaris dan baca ikrar yg cukup membosankan. Kalu ikutkan aku tidakla kisah sgt nak kerja mana2 kilang..as long aku tak perlu mengotorkan baju aku..cthnya kerja di QA/QC yg sekurang2nya aku tidakla perlu berpanas..itu dah cukup memadai..aku rase, in the past, aku yg silap pemahaman..sbb aku sangkakan..bila kita graduate chemical engineering..we suppose to work as a chemical engineer/ production engineer tapi bukan as QA/ QC engineer. I was totally wrong sebenarnya..

Kemudian, atas pertolongan my darling, I've got better job offer di Subang. Multi-national co. Mmg agak prestigious. Tapi, agak membosankan. I was working for 6 mths there. EVenthou, dgn kerja tersebut aku bule mobilize di seluruh Malaysia atas urusan kerja..Kerjanya a bit hectic, mcm tak tentu arah..Sekejap ke utara, sekejap ke selatan. Biasa kalu aku drive kereta kancil mmg aku drive lintang pukang sbb nak kejar masa to be in place on time. Malam2, kkdg aku berjaga nak siapkan tugasan dan siapkan presentation atau pon nak prepare soalan2 client. Pagi2 seawal pukul 6.15 aku dah bangun dan mandi dan kkdg tu nak terpaksa keluar dr rumah sbb nak elakkan jam di 'K'. Life yg bz mcm tu pon aku sebenarnya tak berkenan, walaupon aku bule pakai cantik2..tapi, dalam hati aku ada perasaan bersalah, bila balik rumah, di awal perkahwinan, aku lihat my darling senyum kambing memasak sotong masak kicap utk kami makan malam. Hati aku bagai tersentuh dan aku rasakan sprt aku ini bukan seorang isteri yg sempurna..Mmg, keje tersebut is lavish lifestyle. Malam2 hari kkdg kene entertain client, makan makanan macam2..makanan jepun, makanan cina, mat salleh dan macam2..tapi, aku dapat rasakan its not really me...pada masa yg sama sbb jarak tpt kerjanya yg jauh membuatkan aku lebih bersemangat nak apply keje aku skrg...

Dan skrg, akhirnya aku join education line. Aku rasa life aku lebih merrier. Lebih happy, lebih satisfaction. Aku masih punya masa nak entertain my own family, nak belajar memasak, tak perlu nak punch card, tak perlu nak beratur dan berikrar tapi pada masa yg sama aku dapat peluang utk melihat negara org. Mmg itu sebenarnya, nawaitu aku, aku suka nak memilih kerja yg membolehkan aku melihat negeri atau negara org.

No comments: