Wednesday, October 24, 2007

Visitor

Hari ini aku kene entertain visitor from Crypt. Seorang mathematician, physician and engineer. Mula2, aku pon tak tahu nak borak apa..kemudian di saat2 terakhir, aku mendapat idea ttg potential collabration of research in future. Bila aku dgr tentang research dia..owwcchh...very multidiscplinary people visitor aku kali ini nampaknya..adalah a few bits yg dia explain kat aku yg aku pon tak berapa familiar..tapi aku pernah dgr..dan fahamla juga apa yg disebutkan olehnya..

Yg aku perasan, di sini aku berjumpa dgn org2 yg sgt passionate dgn research, dgn theory dan segalanya..mula2 sv aku introducekan aku kepada dia..wow! katenya..

'This is Nikos from Crypt..he's been joining us in our project in the past years...he is the founder of PHYSICA and new theory of fluids of Navier Stokes and bla..bla..bla..'

Dalam hati aku berkata..bukan calang2 org yg sedang aku berdiskusi dgnnya..cara dia explain katanya dia berminat nak tahu ttg mechanics of breakage due to shearing effects..at very slide shearing that could produce very fine abrasion. Dia berminat nak tahu shearing breakage in microscopic dan macroscopic level...Tak sume juga perkara yg dia tahu..dr segi raut wajah dia...Dia adalah simulator dan aku experimentalis..

Ada juga yg kami bincangkan ttg breakage of 2 dif materials between sugar and sand. Through his knowledge katanya, both materials behave differently. The latter will break and have a group of lump sticking together due to its hydrofilic charateristic and the former will experince creeping breakage due it is very dry material which is slightly of hydrofobic. Mmmm..hebat sungguh explainantion dia yg aku tak jangkau dia akan berikan aku input sedemikian rupa..Siap bercerita bone of each of material..Sefaham aku, bone to structurela maksudnya tu...Kata dia, sugar ni is a bit of plastic deform of material..dan kalu we have a pile of sand..dia akan creepingly crack di tengah berbanding sugar yg dia akan rolling di kiri dan kanan...

Cuma yg aku perasan kali ini, aku mmg lagi cool bila berdepan dgn sume org cerdik pandai..kalu dulu aku rasa..aku adalah manusia terbodoh di dunia..tapi, sebenarnya org yg aku sangka cerdik tu..tak juga sume perkara mereka cerdik juga...ade tu bukannya cerdik mana...tapi, pandai pula memanipulasikan kemampuan dia nak menunjukkan kecerdikan dia yg takdela sehebat mana..pada aku, sume2 ini adalah skill to develop personality how we want to project ourself to others..

Kkdg tu, ada yg aku sangka mereka tu pandai..tapi bercakap rubbish pon iye..apa2 sajela..asalkan mereka bahagia...ade tu, cakap je pandai tapi implementation tak ada. Yg hampehnya, yg pandai bercakap inila yg senang dapat project dan naik di tempat kerja..yg lain tu, yg tak pandai nak projectkan diri sendiri..kene kuli batakkan dgn manusia2 yg lebih bright memanipulasikan org...

Sebenarnya, hari ini aku pon berbulu dgn mamat German yg tak bersihkan betul2 lab aku..aku sakit hati, sbb aku dah suruh dia kemas lab aku, tapi dia buat ala kadar..maknanya mmg diala tu manusia yg buat kotor lab aku selama ini..bagus sgt2la tu..org yg dipuji2 dgn lecterur2 kat sini, rupa2nya dia manusia pengotor di dunia..mmg betul buat aku sakit jiwa macamla aku ni cleaner free nak kene mengemaskan segala kerja2 dia..inila salah satu cth manusia yg pandai memanipulasikan org...mengerjakan org(mengkuli batakkan akula tu maksudnya), nak mengestablishkan/ mempercepatkan kerja dia..Kemudian, manis dan pandai pulak berkata2..sume org pon suka kat dia..mmm...mmg hampeh sungguh!

Aku pon agak lega hari ini..bila dah bagitau sv yg aku tak bule nak attend for Conference di US Nov ni..as usual, dia just bagi aku idea..if I cant make it this year, there will be meeting in New Orleans in April next year...I guess, next year will be 2 big trips for my future career. I am looking fwd to be in Stavanger, Norway in June and New Orleans, US next year..hopefully, if my works are accepted for oral presentation. I suppose, mungkin juga ada di kalangan my officemate and maybe some of my frens yg unhappy bila get to know I always have an opportunity to oversea. Whatever it is, these are my pieces of works..I am deserved for it...kalu, my sv nak sponsor me for free tak kirala if he just wants to sponsor me my flight ticket..I am more than happy..All these are important to upgrade and enhance my future path, so, why not for me to grab it other than I could be able to see other people country??? Mmg itu nawaitu aku..kalu bule nak carik kerja yg dapat melihat byk negara..dan alhamdulliah tuhan memakbulkannya..

David pon nampaknya dah comfortable dgn aku..kalu sblm2 ni dia macam slack dgn aku..now, he looks more happy...mungkin, sbb aku has proved to himself yg aku can cope and commit in my work...cume my sv nak aku lebih commited, so that we can have regular meeting either Tuesday or Wednesday.

Kelas utk esok hari mmg membosankan..dan aku dah dapat agak mesti ramai yg akan bertanya..Sbb for Thursday session dorang mmg suka bertanya..bukannya aku tak suka bertanya...tapi, bila students byk bertanya maknanya bykla kerja aku..dan ade tu, mmg knowledge dorang zero..mmg perlu di assist setiap masa..by the way, I love to keep myself bz..I love people asking..I love to always in move..to offer them my hands and knowledge to make people more knowledgable and smarter..Kkdg bila dah mengajar org, aku rase..mcm otak aku mula berjalan..mcm tak sangka..oh rupa2nya to this extent ability aku rupa2nya yg sblm2 ini aku tak pernah nak polish..ade tu, siap bertanya aku soalan, mcmla aku ini manusia tercerdik di dunia..of course, aku macam bangga juga sbb yg bertanya tu student mat salleh...dan handsome juga orgnya...Mungkin di saat nak habis course, I should take picture with all of them. Sbg kenang2an yg aku pernah mengajar tutorial for international students.

1 comment:

Kurma said...

hahaha siap mention yg handsome tu yg tak tahan tu. You need to master the skill of public speaking ajin.. so nanti barula balance skill technical ko tu..