Thursday, October 25, 2007

Penat kene buli..

Aku dah rase letih amat asik kene buli. Jadi, pagi2 ini, lepas bangkit tidur aku bernekad hantar sms dan e-mail kepada mamat german yg suka buat sepah tu..aku geram sungguh, pandai bercakap bukan main..tapi, bab2 cleanliness, main sepah2 gitu je..macam yg aku tuliskan smlm, aku bukannya cleaner free dia nak buat kesemua kerja2 yg dia tinggalkan..Pelik sungguh mamat ni, meja dia bukan main teratur..tapi, bila buat kotor kat tempat org, diala manusia nombor satu...Aku tak tahu apa response dia..setakat ini, mmg ada masa aku memerlukan dia..aku dah karang e-mail aku sebaik mungkin dan harapannya dia tidak akan kecil hati. Habis tu, aku pon dah letih dikuli batakkan dan dipandang serong orang..Malasahnya org lain punya tahi, aku pula ke yg kene cuci??? sedangkan mamat german tu senang2 dapat nama?

Nowadays, my surrounding is very competetive. Susah nak bekerja di kelilingi cerdik pandai..sbb sume pon nak tunjuk cerdik dan menonjolkan diri. Aku tgh contoh sample minah Thai departmate aku kat sini..takdela well verse in English tapi because she can prove she can do well in her research people look up into her. Sebenarnya, budaya di sini mmg berbeza dr Mesia. Kat Mesia, kalu org tak pandai speaking mula orang nak pandang serong. Whereas kat UK ni, people evaluate your work dan bukan hanya your appearance atau byk cakap sahaja. Tapi, kalu org di sini tu..pandai bercakap dan pandai buat kerja...maka, lagi cepatla mereka nak naik pangkat gamaknya.

Bila sv aku beritahu aku yg minah Thai tu doing well because they have regular meeting..aku mulala tension. Aku tension, bila sume org progress better. Bukannya maksud aku nak jeles..tapi, aku terasa macam kebelakang. Sementara sv aku ada kepercayaan terhadap aku, kenapa aku nak sia2kan?? Kalu ikutkan kerja aku ni tinggal sedikit saja, jadi aku kene usaha lebih utk nak menghabiskannya...my darling pon dah letih nak buat follow up dgn aku..

Tapi, skrg nampaknya serius hati aku dah kuat nak balik. Sbb aku tgk my darling mcm dah tak tahan2 nak balik mesia...Mak aku pon dah memanggil2 menanti kepulangan aku sbb tak sabar nak bermain2 dgn cucu2...Mmmmm, lama sungguh perjalanan aku nak dapatkan tittle 'Dr'. Sekurang2nya, aku dah manage nak buang perasaan inferior nak berdiscuss dgn org2 cerdik pandai dan org besar2. Until now, I still keep learning... 3/11 ni aku ada lunch meeting dgn kawan suami aku..dr India..husband&wife-engineer&doktor. I hope, I can do well this time...maksudnya tak kekok bila bercerita dgn mereka nanti..

1 comment:

Kurma said...

anggap itu cabaran ajin. masing2 ada kelebihan dan kekurangan masing2.. just be urself.. okay?
wah pandai aku bercakap hahahaa..