Wednesday, October 17, 2007

Open house

Kepala aku masih tak berhenti2 berfikir ttg menu apa yg perlu aku masak utk open house nanti. Kalu ikutkan mcm kelakar juga, fikirkan menu nak masak apa mcm fikir ttg masalah dunia pula. Tak habis2 berfikir sejak dr sblm raya. My darling dah decide nak masak ayam bakar satay dan ayam goreng. Menu lain, kuah kacang dan nasi impit mmg kami dah tetapkan. Cuma aku masih berkira2 nak buat menu tambahan lain mcm masak nasi ayam, laksa atau pon soto. Kalu ikutkan perasaan aku ni..mmgla dirasakan sume menu aku nak masak. Persoalannya skrg..mampukah aku??? kudrat cume ade sekerat dua saje-aku dan my darling???

Ada juga kalangan kawan aku yg mengoffer diri..tapi, my darling dah warn awal2..dia kata dia tak suka nak susahkan org kalu buat majlis2 ni...nak minta tlg org buatkan/ masakkan kita apa2..kita yg suruh org datang..biar kita sendiri yg uruskan..Ntahla..Kalu ada kalangan kawan2 aku yg menolong...mungkin aku cume minta tlg yg ringan2 sajela kot..skdr potong2 atau racik sayur2/ buah2 mana2 yg patut..Paling tidak pon, tolong merasa dan kemudian adjustkan apa2 yg patut..

Lepas fikir beberapa kali...aku ingat, mungkin nak abaikan menu nasi ayam yg menyusahkan ni..mungkin aku hanya akan masak laksa dan soto in case of emergency kalu makanan tak cukup. Yg aku seriau tu..takut kita jemput2 org, makanan pula tak cukup..ada yg buat andaian..tetamu dalam 50 org..ade kemungkinan juga tetamu dalam 70 org..dan ade mungkin juga sampai 100 org..tapi, aku skdr budget antara 50-70 org saje..kuah kacang pon aku dah masak siap2..jadi tak dela letih sgt badan aku nanti..Laksa mungkin aku akan masak utk anggaran 20-30 org..Kalu ada...adala..kalu habis..habisla..nak cakap mcm mana..periuk pon ade satu dua saje...harap2 tetamu aku bila ambil makanan nanti jgnla membazir, ambil makanan selambak2 dan kemudian buang...naya plak aku nanti...kalu aku berkesempatan..esok aku aku dah kene mula buat chocolate ganache...sbb dr pembacaan aku mengatakan..lagi lama aku simpan kek ni, dia akan lagi sedap dan moist..sebenarnya ini pertama kali aku nak mencuba resepi baru ni..ntah menjadi..ntah idak..wallahuallam...

Laksa aku dah try masak smlm. Not bad jugala..nak perfect mcm rasa kat kedai tu idakla..tapi, bulela tahan utk sendiri telan.

Bahan2 laksa


-cili kering 8 tangkai
-5 tin tuna dalam sunflower oil
-10 btg daun kesum
-2 btg daun kantan
-1.5-2L air
-1tbs asam jawa
-8 keping asam keping
-1.5-2 inch belacan
-garam secukup rasa

No comments: