Thursday, April 02, 2009

Pantang Day 18

Sejak my eldest join transit..dapatla aku berehat serba sedikit. Hatta, aku ade maid pon, mmg anak2 aku kesemuanya setia nak berdampingan dgn aku terus naik ke tingkat atas bila balik dr sekolah. Kalu time dorang behave to OKla..Tapi, time dorang mengada2 nak ragging aku naik turun tingkat atas bawah tu yg kkdg aku tak larat..Nak2 aku plak dalam pantang..mmg not advisable nak turun naik tangga..

Actually, reason aku to send off my eldest to school not because I want to escape from him. But, it just matter, I want him to learn to be independent. Be able to bath, wash his bottom himself, making friends(socialize), reading muqadam and learn to sembahyang with his new peers. Setakat ni, aku cume plan nak hantarkan my eldest to transit for a mth to see his progress and only after then I can decide wether I shall proceed to keep him in transit.

Talking about my pantang day...Aku akui sejak smlm aku rasa macam letih2. Aku terus masuk tido while my darling accompany my eldest to finish off his homework. Usually, I am the one who should be doing it, but I guess for yesterday, we have to take turn. Dan hari ini, aku sama mcm org letih2. Dlm pukul 3.30 ke 5.30 aku terbaring di atas sofa..mcm org keletihan yg amat keletihan. Rumah pon aku tak sempat vacuum. Tak surela, kalu apa yg berlaku ni sebenarnya petanda yg aku ni kurang darah. Sbb, aku perasan sejak dua menjak aku aktif ni...darah nifas aku byk mengalir keluar. Agak heavy jugalah..Tak tahula, kalu sume tu disebabkan oleh aku ade naik turun tangga. Apa2pon, routine aku berjalan lancar. Sebaik bangun pagi, minum air suam, mandi, pakai bengkung, breakfast, kemudian mandikan my baby dan seterusnya rendam baju dlm sink utk dicuci. Biasanya by 1 p.m, aku dah siap sidai baju. Cume, hari ini, aku ada kerja tambahan sket, sbb my darling dah siap2 bawak baju seisi keluarga naik atas utk aku lipat.

My baby pon nampaknya dah makin kerap bangun siang. Dgn itu juga, dia hanya bangun 2 kali di waktu malam.

Sebelum aku terlupa, aku nak menulis ttg deal aku ngan sorang minah indon ni..actually aku kenal minah indon dr sorang akak dan dia pernah keje part time di rumah aku sbyk 2 kali. Di waktu dia kerja di rumah aku, mmg rumah aku tgh berselerak. Nak kata, keje bagus sgt tu tidakla..adala jugak cacat celanya. Alkisahnya, aku dah ricky2 dia sama ada dia nak jadi maid aku sementara atau pon tidak. Deal awalnya, dia nak gaji rm700 tapi cuti seminggu sekali siap tido umah. Kendian, tah apa masalah, dia cakap dia nak gaji yg sama, tapi nak balik hari dan bawak bekal sendiri. Yg terbaru aku ctc dia...Dia cakap dia nak gaji rm600, tapi nak keje 3 kali seminggu sbb katanya dia buat permit sendiri. Siap bagitau aku, yg dia tu byk permintaan dan dah habis murah gaji rm600 yg dia minta tu. Akhirnya aku pon dah mcm berbulu dgn dia..sbb dia ni bertukar2..Mmg aku dah got the feeling minah ni lain pesen. Bermula dr aku panggil dia interview kat sepital. Besa pakai baju sopan, kendian bila dtg interview..eh pakai seksi2 pula...my mil plak..mcm dah jatuh cinta..katanya...budak ni nampak lembut dan baikla..apala...Terus terang aku katakan, aku dah tak bule nak terima sgt 100% review my mil..SBBnya my mil nampaknya, mudah terkabur dgn perwatakan...ATAUPON sebenarnya dia pon dah tua utk buat judgement! Aku pon, sblm2 tu dah consult kawan2, sume kata 'TAK PAYAHla' dan kerana itu aku pon dither dan ambil dia bekerja...Hati kecil aku pon rasa lain mcm sebenarnya..nak2 bila tau dia tu bangsa digeruni dan byk sedara-mara. Manala tau, kot2 tiba2 aku naik angin, dia mandremnya plak kita..Dahle kita ni skrg makan depends kat dia...

Bila aku dah mulai tension ngan response minah ni...aku pon mengemailla pada my darling...Aku katakan pada dia..terpaksala tahan sket for 30 days bersusah2 tanpa maid..Bukannya kita ni tak bule hidup tanpa maid...Maid ni plak, bila tau kita memerlukan dia..mulala dia nak mengada2..nak demand over2..So, I was longing my husband to co-operate this time...SBB kalu ikutkan apala sgt these 30 days dibandingkan susah payah aku mengandung dgn sakit beranak lagi..Jadinya, sejak smlm, my darling dan anak2 makan di luar dan aku plak menguruskan diri sendiri makan di rumah...

No comments: