Wednesday, April 15, 2009

Aku excited!

Setelah merasa serabut hampir seharian smlm disebabkan kerenah bibik no.3 yg aku tatau apa puncanya dia tu mogok, mood aku hari terasa lebih carefree and ceria. Kkdg tu rasa heran juga..maid ada pon susah..takde maid pon susah....Bila pk2.. rasanya, ada part time maid sajela kot yg lagi bagus! Yg bosannya kalu ade maid dlm rumah, kita rasa mcm tak freedom sprt ada yg terbeban kat dalam kepala ni memikirkan pasal dia. Manala aku tak memikir pasal dorang ni dah kalu dorang ni dah mula buat kerenah...Smlm, waktu agent amik bibik no.3 tu balik..aku gitau dia..

'Pak, sy tak kisah nak ada maid lepas ni..janji, sy nak org yg betul2 bekerja..dan bukannya asik bagi alasan tak nak bekerja...tak pon, yg u antar rumah, and then 7 hours after that tanpa alasan yg kukuh dah minta pulang!'

Aku pon sebenarnya tak hingin nak amik org yg tak ikhlas bekerja utk bekerja dgn kita..Yelah, utk apakan??? nak bikin sakit kepala dan mata nak ngk muka monyok dia sambil dirosakkannya barang kita tak pon merungut2 sambil buat kerja...Tak payahla nak perasan, yg awak tu pekerja berdedikasi sedangkan keikhlasan tu takde...mmg totally big NO-NO to me nak amik org cenggini..

Berbalik pada tajuk N3 kali ni..Yes! Aku jadi excited sbb my darling told me yesterday yg he maybe has a plan to visit Jakarta. Aku plak, dok ngendeng2 nak ikut..Yg excitednya, we perhaps going to work together to visit this one agriculture center to begin our proposal. I've been waiting this moment for long eventho I am not sure what kind of business venture we going to start with in future. Bestnya....pasni bulela aku melaram pakai segala suit aku during the business visit. Yelahkan, takkan dah beli suit, kendian aku nak buat pekasamla plakkan??? In my head now..of course...I can see the potential!

Dan yg menghappykan lagi aku pada hari ni..my weight mmg dah precisely 60kgs. Plannya nak pantang sampai at least 60 days. Or kalu kuat smgt bulela sambung sampai 90-100 days. Sbb aku perasan sgt2, eventho, badan aku berisi..perut aku ni adela perubahannya...walaupon tak terlalu flat..tapi, sekurang2nya betterla dr lapas pantang anak kedua..cume, persoalannya, bule aku tahan kontrol makan sampai 100 hari???? Kalu aku pantang sampai 100 hari..mmg aku confident, my target tu mmg takdela sejauh mana...

Kemudian, walaupon aku pantang sendiri2..sejak dua menjak ni aku sempat nak prepare air utk bertangas sendiri..Terus-terang aku katakan, mmg adala perbezaannya slps kita bertangas..sbb aku rasa lebih bertenaga...dan tak lembik mana..Almost recoverla sng citer..Kalu dapat bertungku lagila best..Ni pon, aku curi2 nak beli handy kitchen yg org besa bawa berkelah utk aku bawak naik atas dan bakarkan tungku..Kendian, bulela aku bangun pagi2, terus mandi, bertangas, bertungku dan kendiannya berbengkung. Nak tunggu lewat2 sampai nak masuk tengahari baru nak pi wapkan badan dan bertungku mmg konfem mcm cacing kepanasanla aku gamaknya.

Smlm aku kuar amik bebudak dr taska ngan my mil sbb my darling kebetulan byk keje di opis utk disiapkan. Dlm kete, my mil mmg dok tak renti bercakap..

'Kesian si H..seharian di taska'

Aku skdr menjawab..

'Kesian kat H, kesian lagi kat sy..Sy mmg tak mampu nak look after dia at home. Sbb, dia susah nak bangun pagi. Takkan sy yg tak sihat ni yg nak tarik2 dan angkat dia ajak mandi? Kendian, kalu dia di rumah..berapa kali plak sy kene turun naik tangga? Itu belum lagi, nak layan kerenah dia yg nak itu ini yg nak kene naik turun byk kali...Sekurang2nya di taska, dia belajar berdikari, mengaji dan bule diharap buat homework sendiri'

Sat gi..my mil..ulang lagi perkataan yg sama..dok kasihan kat anak2 aku...Hai..ntahla..kalu betul2 kasihan..apa kata my mil sajela yg duduk ngan kami dan tolong look afterkan si H..orait jugak kalu dia nak offer diri gitukan??

Citer pasal homework anak2, alhamdulillah, for sometimes H bule diharap utk buat homeworknya sendiri di taska. H ada jugak tanya pada aku..

'Mommy, when I can stay at home? I dont like to be in taska'

I just replied

'Only after you can wake up and bath yourself..Mommy is not well now..so, you have to wait until mommy completely healthy, OK. Further, you can stay home because we dont have kakak aka bibik. Mommy cant take care you now, OK'

I think, H feels that he lost his mommy for somehow. If before he had the baby, he can stay with me and sometimes sleeps with me, now he has to take care himself. I just hope, he keeps doing fine-be independent boy..I did suprise to see he can do his homework yesterday. It ease me a lot..So, what I need to do is just to double check that he is doing his homework right...

No comments: