Friday, April 03, 2009

Aku makan yong tau fu..

Hari ni masuk day 19 aku berpantang..Ha..ha..ha..guess what, aku dah melantak yong tau fu..malas nak masak punya pasal..tiba2, ternampak ada balance yong tau fu my darling malam tadi dlm peti sejuk..aku pon, apa lagi, dgn mudahnya, aku masukkan yong tau fu ke dalam mangkuk dan panaskan di dalam microwave...Hancusss betul pantang aku kali..Sblm2 ni curi2 minum air sunquick dan vitagen dlm peti ais, pehtu berani2 makan jambu batu dan mangga...kali ni, berani2 makan yong tau fu pulak....Harap2, takkan timbul masalah apa2. Kalu ikutkan sblm2 ni, ikan tenggiri bakar yg aku tersalah perap dgn cili powder aku makan pon tak ada paper..Janji, org kata, jangan ada keraguan dlm JIWA...Mula2 tu, aku ingatkan cili powder tu adalah paprika..punyala aku bubuh beriya dlm perapan ikan aku..Sekali aku dah siap bakar dan ready2 nak makan..humaiii!!!! pedasnyaaaaaaaaaaaa! Nak tak nak aku telan ajela..sbb takde pilihan..perut plak dah keroncong...Harus aku buang balance ikan tenggiri yg mana aku salah perap.

Oh ye, berbalik pada yong tau fu dah selamat masuk ke dalam perut aku nih...sebenarnya aku berani makan, sbb aku konfiden yg luka epi aku sudah mulai sembuh. Walaupon begitu, aku tak beranila nak bergerak lasak2 sgt.

Cerita pasal pantang bersalin ni..aku takdela strict sgt..pendek kata, pantang kali ni mmg aku berani betul buat experiment makan kat diri sendiri..So far, alhamdulillah, tiada komplikasi pada aku dan juga my baby. Yg aku perasan dalam byk2 benda yg aku makan..my baby mcm tak boleh tolerate dgn air cuppocino aik cheong. Dah 2 kali aku minum, my baby jadi kembung dan muntah segala susu yg dia minum dr mulut dan juga hidung. Natijahnnya, baju aku juga yg haru...Dah kene muntah susu...

Bila fikir2kan...dan bila dah terpandangkan anak2 aku yg dua pasang..my eldest dan my doter, rasanya, mcm habis surrender nak ada baby kecik lagi..kalu anak aku cume spsg..rasanya, dah rileks2 dah aku skrg melayan kerenah anak aku yg dua org..Skrg ni, bila dah ade baby kecik..terpaksa renyah2 dgn muntah/ muak dan susu baby sana-sini... Dah kene, praktiskan balik skill2 mandikan baby, cebokkan baby dan tukarkan pampers baby. Syukur juga, pusat baby skrg dah tanggal. So, mandikan dia pon aku dah tak takut. Pendek kata, baby aku kali ni..mmg 100% aku yg handle..Bule lagi steady, siap cuci pakaian baby pakai tangan...Smlm aku cakap kat my darling..

'Ling, bilala anak kita nak pandai jalan ye?'

No comments: