Sunday, April 26, 2009

Hari Ahad yg membosankan...

Diam tak diam, dah habis 1 minggu berlalu. Hari ni, aku sempat lagi bersauna. Sauna aca2. Pagi2 bangun, my doter pon sibuk nak bangun pagi juga. Lucky enough, waktu tu my baby tak bangun lagi...Kalu tak, mesti dah kacau bilau jadual aku dibuatnya. Lepas sauna, macam biasa aku scrub badan dan bengkung perut. Sempatla juga breakfast ngan my darling hari ni. Kebiasaannya my darling suka aje breakfast di luar, tapi utk hari ini..mungkin kerana lambat bangun, we just had our breakfast at home. Had some toast and milo drink for the whole family.

Lepas breakfast, aku vacuum lantai. Dah mcm ade smgt nak ngemas2 rumah. Tapi, aku tahan2kan dulu, just buat kerja rumah yg ringan2......Kalu ngkkan keadaan bilik air aku..mmg rasa geram, mcm nak sental je skrg2 ni juga...Cume, buat masa ni, aku terpaksa bersabar terlebih dahulu sampai aku habis pantang 44 hari. Bagi rileks yg cukup supaya dapat recover dgn sepenuhnya..Dah habis pantang tu sume...barula off you go nak full swing utk buat kerja rumah segala.

Smlm si L ade ctc aku berkenaan adik dia yg nak keje ngan aku sbg pembantu. Masalahnya, budak tu hingusan lagi and then si L nak aku dahulukan rm1k utk membolehkan adik dia datang ke sini...Ada2 ajela Indon ni..malas aku nak layan. Suka2 ati je nak minta itu ini..Aku dah bincang dgn my darling, kalu dah payah2 sgt, skrg ni rumah 2 tingkat kita bahagi dua..Aku uruskan tingkat atas dan dia uruskan tingkat bawah. Baju2 kotor tu biar sama2 kita cuci dan pusing dlm mesin. Tapi bab2 angkat bakul baju tu..biar my darling yg buat sementara aku plak jadi tukang lipat. Last resort, kalu dah malas sgt...aku hire je cleaner datang seminggu sekali atau dua kali..kemas rumah aku utk lipat baju dan gosok baju segala..paling2 pon, kene invest dalam 100-200 rm saje..Kkdg aku pk2, apala Indon2 ni...ingat kita ni desperate sgt nak pembantu...Nak cari pembantu zaman skrg ni pon leceh..sbbnya, kbyakannya dorang ni pemalas! Datang mesia skdr nak jalan2 dan bukannya nak buat keje segala...nak percayakan dorang utk jaga anak 100% pon susah! Takut2 jadi kes maid cabut lari dan tinggalkan anak majikan sorang2 kat rumah. Eiii, selisih malaikat 44!

Bila dah nak beransur sihat ni...gelodak nak menghias rumah plak dah menghantui jiwa..bukan ape..rumah aku skrg ni punyala sempoi dan tunggang terbalik...bila my darling sebut nak beli display cabinet..terus aku jadi excited! siap pujuk2 my darling pi ke ampang nak tgk perabot. Sekurang2nya kalu ada display cabinet..bulela aku susunkan segala crystal dan pinggan mangkuk aku...sng sket, bila2 tetamu datang...aku amik je brg2 yg aku nak pakai sumenya di situ...Dua tiga hari ni pon, aku dah mcm ada hati menengok2 resepi healthy utk makanan keluarga..yg pastinya jenis bakar2 yg tak mengotorkan dapur itula favourite masakan aku...Semoga aku akan get used dgn schedule terbaru aku sbg isteri dan ibu beranak 3.

No comments: