Tuesday, June 30, 2009

Good kindergarden for your kids..Does it really matter???

Pada pendapat akula..kan..kan..Kalu kita ada pilihan..betterla antar anak2 ke good kindy..Walaupon jauh..tak apa2..kalu resultnya mmg berbaloi...However, I should accentuate more to make ur kids excel is not solely depends 100% on kindy SBBnya...Take a simplest example, investla ribu-raban, but then without the parents follow up and the kids enthusiastic to learn at kindy..still duit yg dilaburkan itu hanya skdr pembaziran!

Jadinya, aku takkan paksa Harris cthnya utk amik extra tuition, kalu mati2an dia tak mo...SBB, kalu mmg dia tak mo...Besanya, lambatla nak nampak effect 'KEEXCELLANNYA'..Cthnya waktu mula2 aku masukkan dia dalam SR...Ya Allah, we were battling like hell....Dan lagi satu, pada mereka2 yg berbudget tight, good kindy ni..tak semestinya antar anak ke SR mau pon Q-Dees atau pon Montessori...TETAPI...., carikla school yg bule melengkapkan diri serba-sedikit utk menghadapi pelbagai cabaran di sekolah di masa depan...

Makanya slps2 ini..aku dan my darling sebulat sepakat...tak kisahla kalu slps ni nak antar si Milan ke SR andainya masih lagi berkemampuan..Walaupon pada awalnya aku agak skeptical dgn SR ni ditambah plak omel2an mentua aku...

'Mcm kurang sesuai sekolah atas kedai'

YESSSS, kata2 ibu itu mmg ada betulnya...Rasa kesian jugak sekolah atas kedai..ala2 mcm perkembangan terbantut! Tapi, If we never give a try..how can we know??? Betul tak? Sebenar2nya, aku teruja masukkan Harris ke SR because of..hajat aku yg tak kesampaian nak registerkan Harris ke good school back in UK. So, bila balik Mesia aku buat study and comparison termasuk ricky2 environment di sekolah Harris...Jenuh sampai pening2 lalat aku memikirkan nak masukkan si Harris ni di sekolah mana...Kalu aku dok KL atau SJ, tak kisah je aku campak je Harris kindy ke mana2...coz rasanya takde masalah nak retain him to speak BI.

Seandainya, budgetku ciput...Does it matter kalu bebudak ni tak pi SR???? JAWAPANnya...'TAK PONG!'..sbbnya, bukannya tak bule mengajar sendiri kat rumah, betul tak??? In fact, si Harris getting better in Malay&English pon disebabkan...sapa yg ajor????? Mak dia jugakkan??? Kalu nak harap cikgu and kindy 100%??? Ntah bila2lakan...Mesti sampai skrg masih lagi si Harris tu membaca ditahap kura2...dan si Milan tu plak, impactnya, when she is more at home...she speak more english rather than BM..Malah, hatta ade bibik sekali pon, mmg aku nak bebudak ni sume speak in BI...Biar bibik tak paham...Ha..ha..ha...Kang aku cakap BM sokmo..bibik perasan plak yg aku tiba2 ngata dia sbb tiba2 dok cakap BI...at least, kalu aku cakap BI selalu kurangla bibik nak was2 ngan ketiba2an majikannya ini yg tiba2 cakap BI...kan..kan..kan..

No comments: