Friday, June 05, 2009

Harris development-membaca BM..

Aku baru je cek entry2 aku yg lepas..baru pasan yg aku registerkan Harris di SR pada 28hb Jan. Kiranya lewat jugala aku registerkan dia ni..Hasilnya, setelah 3 bulan masuk sekolah di Mesia..Dia dah bule baca BM, English tetapi masih lagi terkial2 part Jawi. Aku tak surela sama ada aku nak ratingkan SR tu skool yg bagus atau pon tidak..sbb kalu ikutkan sekolahnya ada atas kedai. Cume, apa yg aku bule komen, peranan parents juga penting dlm membentuk keperibadian dan IQ anak2. Aku rasa, kalu aku ni yg jenis tak peduli ngan study anak...mau si Harris pon tidak akan sampai ke tahap ini. Kalu nak harapkan sekolah saje 100%, aku rasa mmg susah. Nak2 plak anak aku tu manjang cool dan kalu aku tak selalu ingatkan dia...mmg habis kejeblos juga performancenya..

Hasilnya, skrg Harris dah mula di tahap punctuation, comprehension dan re-arrange words for BM&BI..

Sejak kami duduk rumah sendiri pon, aku lebih bebas mengatur family sendiri. Mmg aku pantau si Harris tu dr ngk citer katun melayu yg tak begitu berpaedah..misalnya yg suka cakap words yg tak senonoh cthnya 'bodoh'. Anak sedara aku mmg ada sorang yg amatla chatty...suka cakap sesuka hati...Aku pon tak komen lebih2..sbbnya itu anak dia..dan aku pon tahu, bukan mak pak atau maid dia yg suh dia cakap kasar begitu..Tapi, aku suspect dr TVla dia belajar..

Skrg byk masa anak2 akan nonton Disney Chanel. Kalu kantoi tgk chanel ceria..aku akan bising2. So, now Harris ada masanya suka speak English rather than Malay..Kiranya, skrg ni ala2 seimbang jugala 50-50 Malay&English.

No comments: