Saturday, June 06, 2009

Rancangan yg tergendala..

Rancangan nak pi rewang rumah anak sepupu kawen pada hari ini..nampaknya terpaksa dibatalkan dek kerana milan masih lagi demam panas. Tak kebah2. Nampak smlm mcm ok..tgk2 ni ari jadi tak ok plak..Makanya, stuckla kami semua berada di rumah. Si bapak dgn anak dok hook dgn game X-Box yg baru dorang beli smlm di Metrokajang. Senyum2 simpul si Harris bila daddynya beli X-Box smlm. Siap sanggup siapkan homework bila dan2 balik rumah sbb dah terexcited nak main game baru. Dlm dorang dua beranak tu bershopping, bule plak aku mencelah..

'Mmmm..dr beli X-Box ni..berpaedah lagi belikan Daniel pushchair baru..Sian Daniel dok terlentuk terkena belt Mac Laren tiap kali dok atas stroller'

Sblm2 ni mmg aku ada propose pada my darling tuk beli pushchair baru utk Daniel. Cadangnya nak beli Quinny Zapp..Mmg reganya bule tahan...tapi mmg praktikal..Rasa nyesal plak sbb waktu kat UK my darling mmg dah offer banget2 aku beli Quinny ni..tapi, aku yg refuse sbb alasan aku mahal...Tapi, lepas dok kesian tgk kepala Daniel yg terliuk2 sambil berfikir2 yg Quinny ni bagus utk baby, baru nak rasa agree dgn buah pikiran my darling. Walaubagaimanapon, aku tidakla desperate sgt nak beli Quinny ni..Cume, kalu my darling mmg nak beli...Nyiru tapak tangan, luas padang bola aku tadahkan..

Dlm dua beranak tu dok main X-Box, aku dok pasang telingan si Harris berspeaking. Aikkk?? Bukan main lagi dia speaking..kkdg vocub yg aku tatau pon dia lagi tau...nampak mcm ada perubahan sejak aku pantau dia dr tgk chanel CERIA. Walau dah 6 bulan kami kat Mesia..Still slang England dia tak lari lagi walau cara dia bercakap tu adakalanya ketara masih pelat budak kecik lagi...Kalu ikutkan his time mostly spend kat transit. Kat transit tu mmg sah2 cakap melayu manjang. Mmg ada masa dia komplen...nape org2 kat transit tu cakap melayu? Dan bila aku cakap melayu ngan my darling atau kawan2 aku dia bule datang bisik2 kat aku..

'Speak english pleasee...'

Aku percaya, kalu dia most of the time dok rumah..mesti speaking dia lagi better dr skrg. SBBnya, banyak masa kami berdua mmg speaking. Tambah2 lagi kalu ada bibik...Mmg ikut plan asalnya, aku prefer kami speak English kalu ade bibik duduk dlm rumah. Bukannya apa, biar mudah aku nak communicate dgn anak2 aku dgn bahasa yg bibik tak paham..Kalu aku nak suh anak2 aku depan2 bibik utk report duty bibik buat keje apa ni ari pon tak apa2. Sbbnya, bibik takkan nak paham..hahhahahah...Paling2 mebe bibik bula agak2. Insya-allah bibik innocent aku akan sampai dlm 1 bulan lagi. Janda anak dua dr Bandung.

Kesimpulan aku di sini tetap sama, peranan mak bapak dan surrounding itu penting utk mouldkan personaliti anak2. Padanlan jaman aku sekolah2 dulu..berhabuk dorang2 tu speaking..sampai nganga aku ngk...Dah kalu mak pak dorang speaking...dahtu sampai sekolah rendah dan tadika kat oversea lagi...no wonder english dorang hebat2 belaka..

Update lain, masih mericky2 which hotel nak pi. Mmg ade ricky2 nak duduk di Holiday Villa..Tapi, bila cek2, hotel fully booked till 12hb of June! Aikk?? Hotel ratus2 pon org zaman skrg dah rembat awal2. Mmg kaya2la kot org Mesia zaman skrg nih! Ingatkan kalu namanya dah hotel mahal2 ni..kurengla org nak duduk...sbb pitis pon berkira2...Sememangnya, Mesia kini sudah berubah!

No comments: