Friday, June 12, 2009

Penat!

Ntah kenapa dalam minggu ini kemalasan sungguh melanda dan mehurungi diri aku..malas dr segi segala2nya..Mebe sbb dah fed up dgn keje umah yg tak abis2..atau mungkin juga aku jadik kemalasan sbb badan aku sakit2..

Hari ni saje aku spend masa almost 4 hrs di dapur..Bosan! Penat pon ada! Sejak takde maid ni..aku mmg pemalas tahap gaban nak memasak makanan yg bergoreng2. Hari ni saje habis berkecah dapur gas aku sbb benda yg aku masak tu meletup2...Arghhhhh..tension! Taubat tul aku nak masak benda2 bergoreng lagi! Cukuppppp utk masa ini! Tenaga dan masa aku dah terbuang utk membersih2!! Rasa mcm ishkkkk takde keje lainke dr membabukan diri????

Sblm aku terlupa..smlm merupakan our 9th anniversary. Cadangnya my darling nak belanja aku makan di Chorus Hotel..Tapi, plan hanya tinggal plan..Termasuk plan nak bercuti di Pangkor pon terpaksa kami batalkan. My darling kebetulan demam for 3 days, so does the baby...First time rasanya dapat pengalaman baby tak sampai 3 bulan kene serang demam. Kesian si Daniel, berkerut2 muka nak telan ubat. Jadiknya smlm, dek kerana my darling sakit, makanya, aku offer diri masak nasi ayam lagi...Actually, memasak ni bukannya keje susah..Tapi, bab2 nak membersih2 lepas tu yg bikin masalah! Kalu bahan2 sume lengkap...Tak sampai 1/2 to 1hr semua pon bule siap..lagipon, skrg ni, aku dah kurang napsu nak makan kat luar..Mana taknya, ade tu tpt tak hygenic, ade tu plak...makanannya tak sedap...dan antara alasan2 yg lain..makanan kat luar tu byk je yg tak sihat! Mcm2 ajela aku ni..mentang2la dah pandai masak sendiri..Byk plak komplennya ye...

Smlm jugak aku berurut kali yg terakhir slps hampir 3 bulan melahirkan si Daniel. Dan kesannya pada hari ini seluruh badan aku pegal2...Arghhh...sebel!!! Pinggang gue pon jadik sakit nih!

Lain update, si Milan skrg dah pandai cakap..

'comelnya'
'I'm scared'


Nampak dah makin membesar si Milan. Nampak happy je life dia as a kid. Balik rumah je terlonjak2.

Si Harris plak hari ni..dek kerana excited nak main X-Box, sanggup dia ikuti segala omongan daddynya..Cepat2 capai story book sbb nak main game. Hari ni dia spend time membaca buku English. Hahahah..terangkak2 juga..sbbnya byk words yg susah2 di situ..Permulaan mmg budak akan terangkak2 membaca..Tapi, dah biasa nanti...Insya-allah he should be OK. Buktinya..waktu dia mula2 membaca BM mmg tak fluent tapi dah beberapa kali membaca...dia dah mulai improve dr sms ke semasa. In fact, sebenarnya, membaca BM lebih mudah dr BI. Sbb in BI lagi byk sounds yg dia nak kene ingat dan belajar. Pendapat aku, kalu bebudak ni tahu akan concept membaca tak kiralah salah satu sama ada BM, BI atau pon Jawi..He shouldnt have any problem utk pick up membaca dalam ketiga2 bahasa yg aku sebutkan tadi..So, ahkak2 di luar sana..Dont be panic kalu anak2 baru balik obersea tapi tatau membaca lagi in BM..Insya-allah slowly they will pick up! My son sendiri is the living proof! Btw, ini utk case bebudak kecikla..Kalu bebudak beso mcm dah masuk primary school tu...tidakla aku berpengalaman..Cume, aku pernah dgr anak2 kawan aku usianya dalam range 10-14 tahun ade problem dgn BM bila masuk skool di Mesia..Mmmm..pada aku...mula2 tu mmgla problem..lama2 nanti dia okla nanti tu..provided kalu bebudak tu ade minat dan encouragement dr mak pak jugalakan...

No comments: