Tuesday, March 03, 2009

Yg dalam pencarian..

Dalam aku memikirkan misi mencari pembantu, akhirnya aku dapat menghubungi Faizal yg dah beberapa minggu aku tak dapat nak ctc. Secara kebetulan pula dia katakana pada aku yg ade org kurang serasi dgn majikannya dan available utk bekerja dgn aku. Siap dia boleh hantarkan ke rumah. Dia cume minta aku bayaran rm5100 dan gaji bulanan maid tersebut adalah rm350 bulan2 utk tahun yg pertama dan rm450 utk tahun yg kedua. Sekurang2nya tidakla terlalu mahal dr quotation sblmnya yg aku terima dr adik seorang kawan ni. Sebenarnya aku pon tidakla kisah sgt nak hire maid atau pon tidak..Sbb kalu ikutkan misi aku pada kali ini adalah utk mendapatkan org yg dapat mengurangkan beban aku di kala pantang. So, kurangla sket beban aku. Sbb kalu bule for this time aku nak proper pantang yg mana aku dapat bertungku kalu bule setiap hari.

Since si Lia datang rumah hari ini, aku cube juga nego dgn dia kalu2 dia nak jadi pembantu aku selama 40 hari sementara adiknya sampai. Aku katakan pada dia yg aku tak kisah nak ambil adik dia bekerja. Lagipon, Lia katakan pada aku yg job dia tidakla sebanyak mana. Hanya 3 kali dalam seminggu. Kalu dikira2 berapa sgtla yg dia dapat dlm satu bulan. Itu belum tolak makan minumnya lagi. Bila aku tanyakan pada dia ttg gaji dia dgn majikan sblmnya..Dia terus-terang bagitau aku dalam rm600-rm700 bulan2 siap dapat cuti 2 hari seminggu. Aku tak pasti sama ada dia auta aku pasal cuti atau pon tidak. Actually aku pon tak bother. Cume, kalu dia betul2 setuju, aku mmg nak dia datang menjenguk aku hari2. Dia pon ada bagitau aku yg dia bule mandikan baby dan pernah jaga org dalam pantang. Yg melegakan aku, dia bagitau aku yg dia biasa bangun pukul 6 pagi dan terus buat kerja rumah sewaktu dia bekerja sbg pembantu. So, I guess, aku tak perlu pening2 kepala nak pikirkan nak terlalu train2 dia atau adik dia sgt sbb mereka dah tau akan job mereka sebenar2nya. Yg aku kurang pasti, dorang OK ke kalu aku suruh cuci jamban, mop lantai dan sterika baju hari2. Bab2 memasak tu aku takdela nak harap dia sgt, sbb Insya-allah aku akan yg handle bab2 memasak ni. Lebih melegakan sbb Lia pon dah berkahwin dan adiknya plak masih lagi budak hingusan.

Sejak pernah ade beberapa pembantu, aku perasan aku jadi org yg tak begitu cerewet. Mungkin sbb aku pon dah makin matang atau lebih pandai bercompromise. Sbbnya aku katakana begitu, aku tak kisah tutup mata bila ade jugak kerja tgn Lia yg kurang memuaskan..sbb pada aku tak apa2la benda tu bule digilap sedikit demi sedikit. Lagipon Lia bekerja ikut jam. Kalu aku fussy sgt, mau jam tu berjalan dan duit pon berjalan.

So, aku proposekan pada my darling to keep on hold pembantu si Faizal tu datang. Aku ada jugak bagitau my darling, kalu this time, pembantu tersebut tetap meragam, mmg this would be the last aku amik pembantu sbb aku dah malas nak pk2 pasal hati org.

No comments: