Sunday, March 29, 2009

Perjalanan Hidup..

Perjalanan hidup ini sememangnya tidak semudah yg disangka..Sblm balik ke Mesia, sesiapa pon bule mengungkapkan kata2..Ala..cari rumah sewa bukannya susah..senang aje..Tapi, bila tiba masanya??? Stuck juga kami di rumah mentua hampir sebulan sbb dok masih tercari2 rumah yg sesuai. Itu pon, lepas aku buat keputusan utk turun padang tolong sama2 cari rumah bertemankan my mil. Susah nak harapkan my darling yg dah mulai masuk kerja. Bila dah dapat rumah sewa pulak, lain lagi ceritanya..nak settle down, nak pindahkan brg2, nak buka semula brg2, nak pasang kitchen kabinet, nak buat awning, nak baiki letrik yg shot, toilet yg kaput..duh..duh..duh..semuanya makan masa sampai aku sendiri kepenatan. Syukur juga, skrg semuanya dah hampir ok..tu pon, sebenarnya masih ade lagi beberapa benda yg tak selesai..

Masa aku di UK pula, byk je kata2 manis yg aku dgr..ala...pantang kat mesia, insya-allah ok...panggil je tukang urut yg bule jaga kita spjg pantang...ngk2, bila pantang anak ke-3..nak cari org jaga kita berpantang pon payah...kalu ada pon, kbykannya sume demand...

Ade org dalam berpantang tak payah nak buat kerja susah2..hanya stkt berbaring tak pon cume perlu lipat kain. Tapi, lain plak ceritanya dgn aku..tak pernah nak rileks sakan waktu berpantang. Paling2 rileks pon, masa aku berpantang anak kedua...Itupon, sekejap je rileksnya, kendian, maid aku buat havoc nak balik mesia..Waktu pantang anak pertama, takde sapa2 yg membantu..masuk hari ke-9, aku dah cuci baju baby pakai tgn dan masuk hari ke-21 aku dah mula memasak utk keluarga. Dan kali ni, utk pantang anak ke-3, pada hari ke-14, aku dah terpaksa menolong diri aku sendiri...dan cuci baju baby sendiri menggunakan tangan..Cume bezanya, this time, my eldest son n my doter takde di rumah sbb aku dah antar ke rumah mentua and full taska utk sementara.

Terus-terang aku katakan, berpantang kali ini adalah yg paling koboi. Mana taknya, after a day aku melahirkan my baby, my eldest was admitted to the hospital due to pneunomia. So, nak tak nak, aku kenala stay ke hospital sampai dia mulai OK. Nak harapkan org lain, siapa lagi yg bule menolong..SBBnya..semua org mempunyai hal mereka masing2. Dlm pantang2 tu aku dah berjalan, temankan my eldest son for therapy. Alhamdulillah juga, ade service tlg jagakan my baby. Makanya, right after my baby been fed, mmg aku akan panggil staff nurse utk bawakkan my baby ke nursery. During that time, my baby mcm tak pandai nak menyusu badan..nak tak nak, terpaksala staff nurse top up dgn susu formula. Cuma, bila balik rumah my mil n rumah sendiri, mmg aku fully breastfeed my baby. Di hospital plak, aku skdr makan apa saje yg ada..nasi dan lauk sejuk pon aku telan. Masing2 dah sibuk..My darling plak dah worn out...Mcm aku katakan tadi, mmg habis koboila akunya pantang kali ni. Bila duduk di rumah mentua, aku plak yg segan nak minta masakkan itu dan ini..Jadi, aku cume bagitau pada pembantu di situ, yg aku cume makan sayur air tempe dan sawi. Sampai ke hari ini, walaupon dah masuk hari ke-15, aku mmg makan sayur air tempe dan sawi saje bercampur dgn sedikit ikan bilis. Tghari ni pon, aku malas nak memasak. Aku hanya minum milo dan wheatabix for lunch. Yg smlm lagila sempoi, utk lunch aku cume makan oat dan milo dan dinner satay dalam 3 cucuk. Adala juga berura2 nak masak sup ikan haruan. Tapi, ntahla...rasa mcm malasla plak..

Sekali-sekala mmg aku akui, aku ada curi2 minum sunquick ais, susu dan vitagen dlm peti ais. Tapi, tidakla aku belasah minum over2 sgt. Hanya, minum utk melepaskan gian. Kalu org lain, takut makan buah..Aku plak, stok buah mmg tak putus. Terutamanya, buah epal dan limau. Ntah kenapa, pantang kali ni, aku suka betul makan buah limau. Sbb rasa, mcm fresh sket! Kalu tidak, mcm tak bertenaga. Alhamdulillah, my baby tak ada apa2. Pendek kata, pantang pada kali inila, makanannya langsung tidak bervariasi!

No comments: