Tuesday, March 10, 2009

Bibik day 5..

Sekejap betul masa berlalu. Dah nak masuk hari ke-5 bibik bekerja dgn aku. Komen aku ttg bibik...

Pros

-bule diharap dlm bab2 membersih2 cthnya sapu rumah dan mop lantai.

-Agak kemas dlm mengosok baju

Cons

-sukar menerima arahan. sbb suka nak buat kerja2 di rumah mengikut caranya dan jadualnya sendiri. cth mudah, aku suruh dia mop lantai di pagi hari, tapi dia pi mop lantai ikut suka jadual dia sendiri..yg aku perasan, hari ni dia sapu rumah dan mop lantai pada waktu petang sbb katanya petang smlm dia dah beres2kan apa2 yg perlu. Sedangkan, umah aku tu slps petang pon masih berterabur kat meja makan sbb kkdg my darling atau kami anak-beranak dok minum2 for supper. so, tak bulela dia nak ikut suka dia nak bangun lambat keesokan harinya sbb dia fikir yg dia dah bereskan kerja2 pada petang sebelumnya.

-agak demanding. baru beberapa hari kerja dah minta kopi, baju tidur dan mee sedap(perkataan mee sedap ni yg aku tak tahan sekali!)

-berani meminta sesuatu tanpa segan silu

-berani menjawab

Alkisahnya, aku sungguhla bengang ngan bibik ni ari. SBBNYA??? Dia bangkit lewat dr kami. Pagi2 aku bangun, dapur masih berterabur, kendian tak de inisiatif dia nak masak air pon...Bila my darling ketuk pintu dia dlm dekat2 pukul 7 p.m, katanya dia sembahyang. Asyik itu sajela alasan si bibik! Sedangkan aku dah kasik dia jam lonceng. Kalu betul2 dia tu tau hukum dan semangat bekerja, tak yah nak tunggu dekat2 kul 7 baru nak bangun dan pi sembahyang! The day before dia dgn outspokennya berkata...

'Asyik kerja saje, tapi tak tau hukum'

E-eleh, kalu betul dia tau hukum, pandai2la cilok masa nak pi sembahyang. Bukannya aku menghalang kalu dia nak pi sembahyang. Ini mcm kalu jam 7.00 ptg tula ko dok sibuk kata nak pi mandi dan sembahyang. Ntah apa2!

Sehal lagi, kalu dah lambat keluar bilik, tapi, kendiannya terus wat keje2 bereskan rumah tu tak apa2. Ini dok sibuk, masak air utk pekerja2 kontraktor yg nak datang. Air majikan ko tak fikir nak buatkan, yg ko fikirkan skrg lebih pulak org luar dr majikan sendiri??? Bila aku suruh guna satu cawan je utk hidang pada pekerja2 kontraktor tu, dia jawap tak elok katanya. Skrg ni sape majikan dan siapa maid pula? Over betulla si bibik aku nih.

Ni ari yg buatkan aku bertambah geram. Dia cakap yg kat rumah aku tak ada makanan. Sedangkan, pagi tu aku ngk atas meja dia dah siap kopi dan ade biskut dlm bekas dia. Sume2 brg tu dia amik dlm drawer yg mana sedia ada roti di dalamnya. Hari2 sblmnya, ok je dia makan roti dan tak komplen apa2, tapi, bila dah masuk hari ke-5 yg mana permintaan mee sedap dia tak dipenuhi, mulala nak mogok itu ini..Dia cakap ngan aku, yg perut dia tak bule lambat diisi, tapi kenapa bila tiba anak akunya eating time, bila aku suh dia bagi makan dia bule cakap nanti dulu??? kanke tak bangang bibik nih! Perut ko, ko tau plak nak jaga, takut kebuluq, tapi, perut anak2 aku, ko bule kata nanti dulu??? Kalu nanti dulunya tu gap setakat 1/2 ke 1 jam tu, tak apa2la...ni dr kul 12.30 aku suh dia kasik makan, selagi anak2 aku tak turun buat kecoh kat bawah dlm kul 2.10 p.m, selagi tu dia buat tak tahu! Aku mmg saje je biarkan si bibik sbb nak tgk apa inisiatif dia. tak kirala apa alasannya, sama ada dia dok leka keje kat bawah ke apa...tapi, setau aku kat bawah tu mana ade keje sgt..sbb baju yg nak digosok tu pon tak byk..tapi, bule plak buat tak tahu ngan anak2 aku..

pehtu, aku testing dia buat kali kedua. Byk kali aku bagitau dia yg anak2 aku nak dinner lepas mandi dan goreng ikan bilis lepas makan dinner anak2 aku. Pon, dia mcm ngong...ikut suka dia...dok pi buat benda lain mengikut suka2 hati dia! Bukan perut anak2 aku yg diutamakan, tapi, yg diutamakan adalah kerja2 dia. Iaitu, mengoreng ikan bilis. Nak panggil anak2 aku makan pon mcm ye tak ye. Dr kul 7.15 p.m aku tunggu sampai kul 8 p.m barula dia bagi makan anak2 aku..itu pon lepas si boboi dok sibuk ajak adik dia turun bawah. Kalu ikutkan, majikan manala tak berbulu! Aku rasa, bibik ni sesuai keje jadi cleaner je..sbb dia dok utamakan kerja2 dia dr anak2 aku. No wonder, majikan dia sblmnya sampai naik berang. Aku yg baru 5 hari ni pon dah mcm geram...Inikan plak majikan dia yg bule tahan simpan dia bekerja sampai 5 bulan!!!

Tak pasal2 aku dapat dosa kering ari ni dok mengata2 si bibik. Aku sprt dapat merasakan, utk jangka pendek mebela aku bule tahan nak simpan bibik dlm umah ni..Tapi, rasanya tidak utk jangka panjang. Takut2 aku plak jadi naik hantu. Marah2 tak tentu pasal!

No comments: