Monday, March 09, 2009

Akukah yg bersalah?

Hari ini merupakan hari ke-3 bibik bekerja dgn aku. Oleh kerana sikap sambil lewa aku yg konon2nya malas berfikir dan ala2 sporting, maka bibikku sudah mulai not really behaving. Maksud aku bibik aku mcm tak ada gap dgn aku. Mungkin sbb dia ingat, yg dia tu dah ala nenek2 atau mak2, maka dia nak dihormati dan buat sesuatu sesuka hati. Kesilapan pertama aku adalah dgn memberikan dia greenlight...

'Bibik ambikla apa2 yg bibik suka nak minum. Sumenya berada di sini'

Pesan aku pada bibik utk sarapan pagi. Sbb jangkaan aku dia akan help herself sbb aku dah tak kuasa nak look after sesapa lagi. Enough I have my 2 kids yg sdg lasak dan at least my darling yg bule diharap utk berdikari.

Natijahnya, bibik pon buat apa yg dia nak buat mengikut apa yg dia fikirkan betul. Adala peel2 dia yg aku tak berkenan. Cthnya:

-Ada masanya dia mengambil sesuatu cthnya makanan tanpa consult majikan. Aku tak kisah dia nak makan. Tapi, jgnla sampai licin dan tanpa sbrg balance sikit pon ko nak tinggalkan utk majikan?

-Dia tak segan silu nak minta sesuatu dr aku. Baru 1-2 hari serious bekerja dah mula minta kopi dan mee indome sedap yg katanya utk dimakan di waktu b/fast. Apala demand nau org tua ni. Makan ajelah apa yg kami makan.

Ni ari, aku suruh dia abiskan sarapan pagi yg dia goreng sendiri, bule plak dia jawap yg dia tak makan nasi goreng. Mmmm, nampaknya susahla mcm ni kalu bibik nak makan sesuatu yg bukan common utk kami?? Takkan aku nak entertain dia dgn belikan mee sedap pula??? Takutnya, sekali aku kasik chance belikan dia itu ini..Mulala pastu nak mcm2 pula...Tak pasal2 lepas tu aku plak yg sakit nak dok memenuhi permintaan dia.

-It's also happened one time, bila tiba2 dia minta air tembikai yg aku sedang buat...sedangkan laki aku pon tak sempat lagi nak merasa dan meneguk air tu..Kok ye pon sabar2la bibik. Apa2pon kene utamakan majikan dan kemudian baru bibik fikir diri bibik dulu. Aku pon tak berapa paham kenapa bibik suka main hentam aje tanpa courtesy walhal kata si agent dia tu konon2nya sudah ditrain. Tapi, kalu dah gini kekdahnya, ini mcm serupa org tak pernah pi trainning gamaknya.

TBC...

No comments: