Monday, March 23, 2009

Bibik no.2

Secara kebetulan agent kal aku smlm to inform there is another temp maid available if i would like to have them. i was told at the beginning, the maid is about 25 years old and coming from lombok. mmg terasa mcm tak best. pikiran mulala berfikir..macamanala kalu aku dapat maid yg gedik..aku just bagitau my darling..dalam pada masa yg sama i was grumbling about this agent..tempohari beri aku stock org tua..skrg bagi aku stock org muda plak...bila aku bagitau my darling pasal asal usul bibik lombok ni..my darling just cakap...

'we give another try'

aku just response..

'ok ke org lombok'

my darling jawab..

'org lombok lagila teruk..tau tak org lombok tu camne? rambutnya kerinting2'

mak aiiiiii, aku terus ketakutan..tapi, mmm...belasah ajela...sbb aku pon dah tak berapa selesa berpantang di rumah my mil. paham2 ajela duduk rumag org..bila duduk asing2, barulah kita berbau wangi sket, yer tak?

actually, aku dan my mil takdela masalah mana...lagipon my mil dah siang2 bagitau dia mmg surrender ttg hal ehwal baby ni...aku plak spjg 3 ari dok umah my mil..asik berkurung aje dlm bilik..my mil plak, tak nampak plak inisiatifnya nak ketuk bilik aku nak main2 ngan my baby unless bila anak buah2 aku dtg nak tgk baby...agaknya segan kot...tak pon mebe dia pk, patutnya aku ni anak menantu yg kene beramah mesra dan pandai2 bawak diri amik hati dia..sebenarnya, aku segan nak suruh2 my mil hatta nak tlg tgk2an baby..eiiiii! sungguhla aku tak reti nak nyuruh2 org tua..lainla kalu org tua tu, mak aku sendiri..smlm jela aku ngk, my mil dok kelek my baby, itu pon sbb my darling dok minta tlg dia pegangkan baby...sambil2 tu aku curi2 dgr...dia bebel2 pasal my baby tu kene diletak luar sbb nampak ade ciri2 jaundice..kalu ikutkan mmg nak aje aku letak kat luar..tapi, dah bebudak suka mengacau, kendian tak de plak org nak tlg tgk2an..takkan aku nak letak anak aku kat luar plak?? smlm my mil pon agree, yg baby perlu letak dlm bilik sbb bebudak ni kkdg suka nak main jolok2 dan cuit2 baby.

selain rasa kekok pantang di rumah org...aku sebenarnya dah tahap bengang ngan maid my sil I. aku mmg menyampah tahap gaban ngan maid my sil I. Dok suka2 ati cakap aku itu dan ini..pehtu komplen pasal yg konon2nya pasal wat keje akula dia tak makan2 lagi..walhal aku dah suruh dia makan dulu sblm buat keje aku..tapi, yg aku tak paham kenapa perlu dia babit2kan nama aku. the day before aku blahhh, dia mengadu..yg dia disuruh basuh baju aku pakai tangan...dah tu???? bukan aku yg suruh ko basuh baju aku pakai tangan??? yg suruh ko tu majikan kokan??? habis tu napa ko nak babit2kan aku???

dah bila peel maid tu cenggitu, aku dah malas nak layan maid my sil !. nak pandang pon menyampah. mcmla ko tu keje bagus sgt! aku rasa ko tu keje mcm org lurus bendul. nak tunjuk kat majikan mcm rajin, tapi sebenarnya menyiksa diri sendiri. elok2 aku nak kasik duit token, langsung aku terbantut nak bagi hatta satu sen pon kat dia...yg aku boring, suka nak ngadu2 pasal aku kat my mil...mcm nak laga2kan aku ngan my mil yg tak ada apa2 masalah buat masa ni..

berbalik kepada bibik no.2 aku yg biarla aku namakan dia ana...sekali lagi..aku dapat maid reject...bila aku borak dan borak ngan ana..rupa2nya dia tu kene terminate sbb dok menjawab ngan majikan dia..dia cakap ngan aku yg majikan dia kedekut..pehtu sblm2 tu mmg ade pembantu2 majikan dia yg lari...ntahla..aku pon tak amik pusing...dlm2 pada tu..aku lupa plak nak sound..kalu kat umah aku..aku tak suka dia nak bercalling2 dlm waktu keje..aku pon bagitau siap2 yg aku diberi tempoh 1-2 minggu utk tgk samaada kita serasi. dan aku ade bagitau dia yg bibik sblmnya tu kene terminate sbb dia tak perform di rumah mentua aku..dok tido sambil berdengkur sambil jaga anak aku di ruang tamu umah mentua aku..pehtu mcm org tatau adab sbb bila aku nak makan apa2, dah laju dia dr aku...aku pon ade inform si ana, aku tak kisah, kalu dia tak nak keje ngan aku..so, dia taula yg aku ni takdela desperate sgt nak pembantu...aku siap selamba bagitau dia..yg kat umah aku ni mmg routine dia begini..kalu takde pembantu pon, mmg aku buat hari2..gasakla ngko..nak terkejut badak ke idak ngan rules kat umah aku...dan i was telling her, jgn kecil hati kalu aku marah dia..sbb, dlm masa skrg, aku dahle dgn tak cukup tido dan kene melayan kerenah anak2...so, ade masa mebe aku akan jadi moody dan suka nak marah2. tapi, pada masa yg sama aku terus terang pada dia..yg aku bukan jenis yg suka marah2..dan kalu bule cubela avoid aku dr marah2. sbb aku akan cepat letih kalu marah2.

No comments: