Monday, March 02, 2009

Aku Bosan..

Smlm dlm hendak tak hendak aku memikirkan masalah nak cari pembantu, aku hadirkan diri juga ke rumah org yg direkemenkan oleh tukang urut kepada aku. Sebenarnya, budak yg nak bekerja tu tidakla begitu demand mana...cume si tukang rekemen tu yg nampaknya lebih sudu dr kuah. Budak yg dorang rekemenkan pada aku kali ini katanya baru berumur 18 tahun dan merupakan janda kembang. Huh??? Janda kembang??? Masa aku melawat budak tu pon, nampaknya orgnya halus..halus di sini bukannya bermaksud orgnya berparas rupa atau bersopan santun..Tapi, orgnya kecil molek dan aku doubt yg dia sebenar2nya orgnya bukanla berumur 18 tahun. Mungkin dalam 13-15 tahun. Persepsi aku ttg budak tu...

-okla ade rupa dan ada body..kulit cerah dan sume pon masih segar bugar..agaknya sbb tula kot kene kacau dgn majikan atau anak majikan yg sblmnya. Sbb kata iparnya skrg adik iparnya itu trauma utk bekerja sbg 'rumahtangga'. masa aku jumpa minah ni pon, pakai baju ala2 dada lebar...bulela sesapa nak tumpang cuci2 mata.

-orangnya blur2 mcm tak tahu lagi hala tuju bekerja. Walaupon katanya dah 7 bulan berada di sini. I guess her life is tough dok kat sini. In fact her SIL much prefer if she could work as a helper because at least all of her expenses will be supported by the majikan.

Si tukang rekemen tu punyala over..siap cakap nak minta gaji rm700. Kalu tak dapat rm700, dia tak mahu katanya. Walhal yg pencari kerja tu tak kisah pon nampak gayanya. Siap kecoh pasal isu pembantu tak di beri makan. Pada pendapat akula..Kalu dia paham situasi aku..tak perlula nak berharap aku nak suakan dorang tu makan. Pandai2la berdikari dah aku pon akan sibuk melayan diri aku sendiri. Mmmm, kadang2 bila dipikirkan mmg dorang ni mcm2 ragam. Itu belum lagi siap nak suh aku sponsor syampoo, sabun dan pad dia, kendian nak cuti sebulan sekali dgn nak berjemput berhantar. Dahle yg direkemenkan tu budak2 hingusan. Kalu si ipar dia yg berpengalaman tu aku rasa tak apa2. Ini pengalaman pon setahun jagung tapi nak gaji over2. Kalu dipikir2 mmg aku malas nak layan org yg over2 cenggini. Pada masa yg sama, aku dok terpikir nak propose kak ipar dia saje yg jaga aku. Nampak orgnya lebih matang dan berpengalaman.

Since aku pon idakla sedesperate mana..aku just katakan kepada mereka..

'awak fikir2kanla, saya pon tak memaksa. sbb susah kalu kerja takde keikhlasan sbb nanti tak betah lama'

sambil tu aku bagitau juga yg aku mencari pembantu yg bule balik hari yg mana aku rasa lebih privacy.

No comments: