Tuesday, April 03, 2007

Rutin hidup..

Beginilah rutin hidupku dgn status ibu kepada spsg cahayamata..sentiasa sibuk dan sebenar2nya adakala mmg memenatkan..kalu ikutkan, bukan aku seorang sahaja yg penat..hampir ke semua ibu2 di seluruh dunia ini mungkin merasai dan melalui apa yang aku lalui skrg..

8-8.30 pagi-anak2/ibu mandi
9@10 pagi-hantar anak ke baby sitter/nursery
10.15-sampai di rumah dan b/fast
10.30-mula kerja
1.30-2.30-break makan
5.30-siap2kan barang2 dapur
5.50-pick up anak2 from baby sitter
6.15-sampai rumah
6.30-7.30 malam-mulai memasak utk dinner dan bekal my darling dan anak2 ke tpt keje dan rumah baby sitter
8.00-dinner ready
8.30-9.15-makan malam
9.30-waktu tidur dan story time anak2
10.30-waktu utk diri-sendiri@bersama suami

waktu pagi2 buta-terjaga yg entah berapa kali to calm my boy and my girl yg terjaga utk minta ditemankan, kehausan atau pon nak ke tandas...

Kalu dilihat dgn rutin tersebut..memang aktivitinya itu sentiasa penuh amat meletihkan..no wonder, by evening aku akan terus kekurangan tenaga dan keletihan..tapi itula hakikat sebenar2nya seseorg yg bekeluarga dan mempunya anak2..itu belum dikira lagi dgn bebanan kerja, urusan dalam rumah, melayan suami dan kerenah anak2...dikala ini situasinya, anak2 aku masih lagi kecil..bagaimana apabila mereka sudah memasuki alam persekolahan yg WAJIB? Tentu rutin seorang pasangan suami isteri itu akan sekali lagi berubah dan menjadi lebih sibuk dan semakin memenatkan..

Sejak my darling byk kerja dan sering pulang lewat..rutin kami lebih byk yg teranjak...cthnya waktu tidur anak2 mulai berubah kerana mereka biasanya akan menunggu kepulangan si ayah utk beramah-mesra..sometimes bedtime and story time teranjak ke pukul 10.00 malam..its a bit mess buat masa ini nampaknya..antara sbb lain rutin tersebut adakalanya berubah disebabkan aku membeli groceries dgn anak2..waktu mencuci baju, biasanya aku peruntukan pada hari Jumaat..mengosok baju dan mengemas rumah pada hari Sabtu atau pon Jumaat malam Sabtu..

No comments: