Monday, April 23, 2007

Perkembangan diet terbaru..

Semalam aku timbang berat aku dah pon susut ke 53.5kgs..dan hari ini nampaknya dah menjadi 53kgs..alhamdulillah ada perubahan..kalu diikutkan mmg setiap hari aku bergerak..smlm aku tawaf padang carbooth sampai terasa sakit2 badan aku nak bangkit pagi ni hari..Kalu ikutkan target aku...ade 2kgs lagi to shed away..sbb pada pandangan aku..kalu aku dapat loose dalam 2-3kgs dah cukup bagus..nak aim lebih dr itu..takut tak realistik pula..

Kalu dulu2 aku lihat..org bule kurus dgn makan sebanyak mana yg mereka mahu..tetapi mungkin sekarang mindset aku dah berubah..kita perlu mengambil diet yg sesuai, exercise atau aktif bergerak utk mencapai semua itu..dan aku tak nafikan mengapa ada org bule kurus walaupon makan-byk sbbnya kerana mereka menggunakan tenaga cthnya bekerja hingga tak tentu masa samaada dgn memerah otak atau fizikal..

Sepanjang last week..aku cuba sedaya upaya utk hanya mengambil makanan yg sihat..aku cube mengembalikan habit aku yg cume mengambil buah ataupon minum air apabila terasa lapar..sesekali dalam berdiet ada juga aku terbabas makan jajan, coklat, crepes, roti putih dan pizza..yg kelakarnya bila aku dah telan makanan2 tu semuanya baru aku teringat yg aku sdg berdiet..tapi ada juga makanan yg aku makan dgn sengaja..cthnya jajan2 dan roti yg lazat(alasan aku fasal nak buat pelupusan junk food supaya aku dapat mengamalkan diet yg sihat dgn segera)..

sambil berdiet aku rajin2 pakai girdle crony dan beautiful aku utk shape up my body..cume aku tak berkesempatan nak berexercise cam sit up..since bile aku nak exercise sahaja..anak2 mesti datang dekat dan memanjat2..Ada masa bile aku tak sempat nak sarapan..aku just minum herbalife dan tak ketinggalan malam sebelum tidur jamu nona roguy...

utk berdiet during weekend mmg a bit challenging..last saturday aku dah kantoi makan pizza dan burger daging..yg tak syoknya baki pizza tu masih tetap ada hingga ke hari ini..dan of course krn aku berada di rumah..bile saje aku rasa lapar aku yg nampaknya yg bakal menghabiskan segala pizza tersebut..Pagi ini saja aku dah tergoda menjamah pizza tersebut lagi..mmm susah betullakan nak berdiet ni..utk snack aku dah berkira2 dr semalam utk membuat smoothie strawberry..mm nyum..nyum..Aku harap by end of this week aku will lost another 1kg..tak pon 0.5kgka..if everything looks fine mungkin kalu aku cukup smgt..aku nak aim susutkan lagi berat aku ke 47-49kgs..Mmg pecah rekod 10 tahun..coz aku dah lama tak pecah rekod berat bawah 50kgs..Orang kata org yg mengamalkan diet sihat ni looks younger from their age..mmm mana perempuan yg tak mahu kelihatan muda katakanla kepada aku..ekekkekek..

Perubahan lain yg aku dapati setelah berdiet beberapa hari ini..aku rasa badan aku ringan dan perut aku agak kempis..mmg aku perasan..kalu berat aku naik ke 54-55kgs..mesti disebabkan perut, peha dan betis aku yg mengembang..mmg larila sume allignment tu kalu tak control berat..

Anyway, aku enjoy dgn my new diet..ini bukan diet berlapar..tapi bule makan apa yg kita suke dgn kerap sekali hanya kuantitinya sahaja perlu dicontrol..aku still mengambil nasi dgn mempraktikan makan sayur2an dan lauk pauk terlebih dahulu..

p/s: herbalife tu makanan emergency sahaja..dalam minggu lepas aku hanya mengambil herbalife sekali..lagi satu aku dapati herbalife ni menjadikan sistem pencernaan aku kurang efficient..

No comments: