Friday, October 30, 2009

As usual..

As usual, as per my expectation..bibik aku mesti akan menyakitkan hati atau buat aku bengang bila petang atau malam menjelang. Mana taknya, bila aku suruh dia panaskan sup..dia bule buat dek ikut kepala otak dia yg dia rasa logik..spesies stubborn jugala bibik aku ni orgnya..

Nampaknya terpaksala aku menggunakan kuasa kuku besi slps ini. Aku tahu, mebe dia tak mo panaskan lauk sbb dia takut guna dapur aku..Tapi, sampai bila nak bagi excuse yg smcm itu??? What the f**k! Slps ni aku akan tegur sedikit demi sedikit apa yg patut dan patut dia buat...Kedegilan dia pon dah mulai nampak, bila pagi tadi dia boleh selamba badak pakai seluar pendek atas lutut...walhal sblm2 ni mentua aku dah tegur jgn pakai suar pendek begitu...Pehtu bule plak buat bangang pakai baju cuci toilet utk jaga anak2 aku...banyak cantik??? Yg herannya bila petang hari pandai pulak nak pakai baju bersih dan cantik2..Tataula kalu sbb dia rasa siang tak perlu pakai baju lawa2 sbb nak kene buat keje..dan malam plak, dah tak ade apa lagi perlu dia nak buat..maka dia pakai baju elok2 mcm nak pergi jalan2. Haru betul bibik aku ni...or on negatif side saje kot nak melaram bila laki aku dah nak balik malam hari..Ntah hapa2...I can smell something fishy here...dr status janda anak dua, rambut ala2 layer n perang, kuku panjang, seluar pendek paras lutut, baju singkat dan kecik2 ala2 nampak punggung dan last sekali alat solek bermcm bagai dibawaknya dr indon...huh! mmg memangkelkan!!! Kriteria2 dia ni mmg bule dipersoalkan umum ttg tujuan asalnya ke Mesia...Adakah nak bekerja atau nak carik pak we???

Patutla mentua aku rajin betul buat follow up suh aku bawak dia balik umah sendiri cepat2...memang lama2 aku lak naik meluat! nak2 dia plak jenis memilih2 makanan.mebe dek kerana takutnya dia dgn dapur aku..sampai tghari pon dia sanggup tak makan...Habih tu koje ko kat sini buat apa bibik oii??? Nak aku plak ke yg jadik pak kaduk tuk sediakan sokmo makanan tuk ko pagi, petang, siang dan malam?? Kok ye pon berpada2la sket..ada masa pleaselaaaa be independent...Jgnle dok harapkan majikan.

Bab2 beres2 ni so far aku idakla byk komen..Tapi, bab kecik2 yg mcm ni yg buat aku sakit ati..Dan sehal lagi..aku mmg tak happy ngk rambut dia yg berguguran kat atas lantai..Mop lantai pon masih ade lagi saki-baki rambut...rasa mcm nak suruh dia pakai serkup tudung je waktu jaga anak...Tu lom lagi..keadaan toilet bawah yg mcm tak hygenic..Rasa loya2 plak tekak aku bila masuk toilet dia..Dgn lantai yg slippery, pehtu nampak plak rambut dia yg halus2..ditambah plak..mcm ade rambut kemaluan..lagila buat aku jadik allergik nak masuk toilet tersebut...Just really hope aku can sort out this matter as soon as possible. Sbbnya, toilet yg bibik pakai tu sharing with common room..Maka, tetamu2 pon akan pakai toilet kami jugak..So, mmg important memastikan toilet tu bersih sentiasa..Antara sebab ni jugakla, aku lebih prefer, biar aku yg siap2 sediakan makanan utk dia...like aku yg sendukkan makanan dia sendiri..Supaya, aku tak dibayangi rasa tak hygenic..hingga rasa nak mual bila mengenangkan tahap kebersihan toilet si bibik..

Tadi, aku kuar ngan anak2..dah pesan ngan dia..meja tu dikemaskan dan lantai tpt makan di mop..Pon, mcm tak reti dan tak paham. Blender tu disimpan dlm kabinet...Pon, bule terlupa...Walhal aku kuar dekat jugak 1.5 jam..Takkan dok berdiam diri??? And another of her feveret is menggendong si my baby all the time...mcm tatau nak sneak time ...Mmmm, harapnya lama2 dia akan bule cope...Elok plak, tgh aku menulis..dia dok terjegil kat pintu..mebe serba salah kot bila suara aku dah mulai meninggi kat anak2. Lawak gile..Sekali-sekala kene jugak buat gangster supaya dia takut...Kalu tak, mcm nak dipijak2 kepala kita dibuatnya ni...Tak nak menurut perintah tuan..Nasib baik sampai2 umah aku..dia pandai panggil aku "Ibuk"..Kalu tau..lagi nak kene bibik ni dgn aku...Sib baik waktu dia jegilkan muka dia dipintu..ade inisiatif nak tanya pasal nak goreng keropok..Maksudnya dia ada inisiatif nak belajar..dan bukannya, pemalas Ya Ampun!

No comments: