Wednesday, October 28, 2009

Bibit2 stress...

Nampaknya bibit2 stress dek kerana kehadiran org di dalam rumah telah bermula. Stress tu terjadi bila bibik tak dapat nak accomplish her job scope as according to my needs. Bibik kerja lambat, not multitask, tak energetic...The only strength that I can see in hers are...

-boleh jaga budak
-agak sedikit teliti

atau adakah aku yg terlalu meletakkan harapan tinggi???? Atau kekecewaan tu berlaku sbb bibik tidak sprt aku? To be honest, walaupon aku duduk di rumah...tapi, aku mmg tak relaks..Serba-sedikit aku jadi emosi..Tak pasal2, my darling yg kena marah. Aku marah sbb, sometimes my darling pikir duduk rumah berdepan dgn anak2 dan kerja rumah itu suatu yg mudah. Walhal, ianya boleh meng-stresskan. Oleh kerana itu aku mmg tabik spring dgn surirumah. Kerana, aku tidak sekuat mental dan physical seperti seorang suri rumah. Apatah lagi, bila mata ni kene menahan sakit, dek melayan kerenah bibik.

Kalu ikutkan bibik aku tu orgnya OK. Cume, kami berdua dlm proses of adjustment. So far, aku mmg satisfy dgn cara dia melayan anak2. Cume, aku tak satisfy dgn cara dia yg asik nak kendong baby. Mmg sometimes, si my baby tu cranky..But then you have to find way to make yourself bergerak dgn lebih cergas dan tak melepaskan peluang masa yg ada..Kalu dok sokmo kelek baby..Bila masanya pulak ko nak buat kerja2 rumah bibik oi??? Makanya, aku plak, mem of the house yg terpaksa jadi mangsa kene back up kerja2 ko yg tak siap tu...Pleaselaaaaa bibik...Aku pon ade keje lain nak buat..Kalu aku dok always support ko from back..Bila plak aku nak buat keje aku???

Se-problem lagi ngan bibik aku nih..aku rasa dia tak makan makanan yg dah sejuk. Kalu smlm aku rajin2 dok masakkan pagi utk bibik..Hari ni, lantak pila aku tak masak apa2. Pandai2la bibik nak buat apa2. Aku tak de mood nak masak. Lagipon, aku mmg besa makan makanan smlm...Kalu bibik nak spesel2, bibik layanla diri bibik sendiri..aku takde masa!

Yg lagi buat aku tambah geram, anak2 aku mulala mengada2 bila si ibu ada di rumah. Mula nak mengamuk2 x tentu psl dan yg si abg plak minat sgt meragging bibik. Utk si Harris je bibik dok kene menghadap hampir sejam. Mmmm, manala aku x berang! Bibik di rumah byk kerjaan lain, bukannya nak ngadap Wak Harris tu sorang. Esok pagi dahle kene bangun seawal 5.00 pagi coz aku nak target bibik bereskan kerjaan dlm rumah sblm si my baby tu bangun dlm 9.30 am. Jadi, berpada2 jugakla org dlm umah kalu nak buli bibik sekali pon. Buli lebih2 sgt, lama2 kang bibik pon lari. Kalu ikutkan, aku pon dah naik tahap tak heran kalu bibik nak blah sekali pon. Dah tak larat nak pikir pasal bibik lagi dah. Mebe, pasni aku kene siapkan jadual utk bibik. Supaya, bibik mudah nak manage her time bekerja di sini.

No comments: