Wednesday, October 28, 2009

My bibik at home..

Finally my bibik stays at home after I've changed my mind to have her in my house this morning. Bukan ape, e/though smlm CT dtg semalam to do house cleaning, still cant cope siap kemas2 dan cuci2 rumah..At least now, katil Milan yg dah kene 'ompol' dah dia cucikan, grill rumah aku dia dah lapkan dan sliding door atas dia dah siap lapkan. Walaupon tak perfect, sekurang2nya beban aku berkurang. Ntah kenapa agaknya, dah makin tua ni..aku dah makin cool..dah mcm tak fussy sgt kalu dorang buat tak perfect. Mungkin sbb aku sendiri dah penat. Kalu ikutkan, aku sendiri sama2 turun padang buat kerja. Mmg meletihkan. Ntah bila agaknya waktu rehat tu nak ada. Esok pon, tak berhenti juga aku dari berehat SBBnya, nak kene ajar bibik satu persatu kemas rumah. Kalu ikutkan..seawaln 5.30 pagi aku dah kena bangun esok hari. Sbb nak make sure bibik aku dah bangun dan dia buat kerja membersihkan rumah aku..sprt yg aku ingini...Kalu ikutkan, rumah aku bukannya semak mana pon...Kerana itu juga mmg aku berharap dia terus duduk rumah aku hari ini..So, that dia boleh continue buat kerja2 routine mcm biasa..Tanpa terbeban dgn beban kerja...

Kalu ikutkan byk sgt desas desus ttg bibik aku yg tak indah di rumah mentua aku..Tapi, so far, aku ngk bibik aku mmg sokmo mencari kerja. Mebe dia nak distract diri dia dr teringat anak2 yg telah dia tinggalkan di kg. Mmg aktiviti dia agak padat..Bila aku kasik dia rest, dia plak mencari aku nak continue buat kerja...Jadi, amat jelas di sini, aku bukannya seorang yg kuku besi hokkay! Walaupon berbibik, aku seboleh mungkin, wanted to keep myself mobile. Cumenya, bila dah mula sibuk dgn opis di Bangi nanti..sure, aku sendiri tak begitu larat nak over2 ringan tulang di rumah. Setakat ni, entah kenapa feveret aku adelah menyental bilik air. Kalu bule, hari2 nak disental. Kalu nampak bilik air berlumut, mesti gatal nak memberus.

Yg menariknya juga pada kali ini, aku berjaya buat2 tak nampak akan maid aku..so, aku takdela stress sgt walaupon ada org di rumah.

Cume yg aku perasan, bibik aku ni lebih berminat jaga budak dr buat kerja2 memasak. Nampak mcm tak cekap sgt nak cope jaga 3 org budak sekali gus. Makanya, aku terpaksala tolong2 dia buat kerja. Like tadi...aku terpaksa mengemop dan dia plak memasak. Kalu tak, makanya mmg takkan siap. Lagipon, aku takde mood nak memasak atas dapur hari ini disebabkan oleh tukang letrik yg dah buat kotor kat cooker aku. Sbb tu, aku tak kisah nak susah2 mengemop dr memasak. Terus-terang, mmg aku letih! Tapi, disebabkan ada org dalam rumah..nak2 plak orgnya tak makan, makanan sejuk..aku jadi terpaksa memikirkan org yg mana aku perlu isi perutnya...

Dr segi dressing..aku rasa...like aku plak yg bibik dan bibik aku tu yg mcm tuan rumah..makna kata adela concrete reason kalu nak request my darling belikan aku baju pada kali ni...hahahah

No comments: