Saturday, November 10, 2007

Hari ini hari Sabtu

Hari ini, hari sabtu..kami sekeluarga hanya duduk diam2 di rumah. Kalu ikutkan plan asal mmg nak keluar bawa anak2 jalan2 dan ambil gambar pemandangan musim autum. Tapi, memandangkan, celik2 mata, suasana di luar nampak mendung..terpaksa dibatalkan niat...terus tarik selimut dan sambung tidur...Diringkaskan cerita, semua org bangkit lewat pagi ini...breakfast pon hanya sekadar pisang dan keledek goreng..itu pon agak lewat dalam pukul 11.30 pagi...

Dalam pukul 2.00 petang, semua org sambung tidur semula...sampai pukul 5.30 ptg. Itu pon, my boy yg kejutkan sbb dia teringat janji aku nak temankan dia makan dalam pukul 4.30 petang. Kesian my boy aku marah2...sbb asik kacau aku nak tidur..last2, dia pon tertidur sekali dgn kami semua..Siap dia belajar nak baca jam dinding sbb nak menagih janji supaya aku bangkit dan temankan dia makan...Bangkit2 dr tidur, dia beritahu aku, skrg dah lebih pukul 4 dgn cerianya dia ready nak makan...

Malam hari, aku sambung sedikit kerja sekolah aku..sambil browse2 thru internet cara2 nak buat cheese cake dan roasted chicken. Kebetulan plak, Tesco sdg buat offer buy 1 get 1 free cheese cake..menambahkan semangat aku lagi nak membuat cheesecake..cume skrg..masalahnya adalah masa...mmmm...bila agaknya aku ada masa nak membuatnya? Sambil tu, aku survey2, dgn sape agaknya aku nak share cheese cake tu nanti..sbb aku agak, mesti kalu aku seorang saje yg mengadap...sudah tentu, aku sorang saje yg makan..sbb setahu aku..my darling mmg jenis orgnya bukan terlalu berapetite macam isterinya...sdg aku browse2 internet dan tunjukkan resepi roasted chicken pada my darling tadi..sambil sengeh2 dia berkata..

'makin membesarla ayang nanti..'

inila masalah aku..terlalu bernafsu dgn makanan..dan kebetulan pula...ade inisiatif nak mencuba resepi itu ini..antara penyumbang aku susah nak kontrol berat badan..sejak open house tempohari, berat aku masih tak stabil..tak susut2...setelah berpuasa 3 hari lepas berturut2..baru nak maintain semula ke 53kgs..itu pon, kalu aku terlebih makan...jarum penimbang tu, mudah je nak naik ke 54kgs. Kalu bule, biarla aku menten 50-51kgs..so, tak dela terasa berat sgt badan aku ni..mentang2 dah pernah rasa berat 50-51kgs.., sekali naik, mula rasa macam tak sedap plak badan ni rasanya...

baru, aku plan nak puasa ganti 4 hari berturut2 utk next week, aku dah peot. So, apa aku bule buat skrg..hanya cuba kurangkan makan malam..makan just yg light2..dan kurangkan juga makanan yg manis2.

skrg jam dah menunjukkan pukul 2.31 pagi...dalam kedinginan malam..aku tatap satu persatu wajah permata hati aku...terasa begitu bahagia dalam hati ini..anak2 adalah penghibur&penyeri hidup..walaupon ada masanya, dorang jugala yg buat aku sakit kepala dan tengkuk. Sejuk hati aku, bila melihat, anak2 aku dah pandai bergurau antara satu sama lain..dan yg pastinya..dan sungguh pastinya..aku dapat rasakan betapa tak ternilainya kasih syg dorang terhadap aku...especially, my boy yg sentiasa setia nak menemankan aku..bila tiba waktu malam..terlalu sukar nak lena tanpa ibunya di sisi...Hari ini aku berjaga lewat malam pon, dia sanggup menunggu di tingkat bawah...dan hanya tidur berlapikkan carpet...begitu juga dgn my girl..terlalu sukar, utk seorang anak itu berpisah dgn ibunya di waktu kecil...dan dalam saat ini, aku rasakan tidak sia2, pengorbanan aku..tak lena dan tak nyenyak tidur siap bersakit2 badan hanya kerana nak menyusukan badan anak2 selama umur mereka 2 tahun..terasa bondingnya itu terlalu kuat..dan sentiasa terngiang2 di ingatan anak2...

dan hari ini juga..merupakan genap seminggu anak2 tidur di bilik mereka sendiri. Kekadang anak2 ini, memang kita tak bule memaksa..bila tiba masanya, dia akan berbuat sesuatu dgn sendirinya...sometimes, aku lihat, my boy semakin sensible..kurang sedikit mengada2nya berbanding dulu..walaupon kkdg makan masih lagi mahu bersuap...malam sebelum tidur..dia sendiri yg minta aku bacakan dia..buku...

'Leap's Big Day'

Dr situ, aku ajar sedikit demi sedikit word2 tertentu..Aku harap, dgn cara ini, dia dapat belajar membaca secara perlahan2...Yg aku pasti, dia sememangnya tidak lagi buta angka..cume, bab2 mengenal a b c, aku agak dia agak sedikit memakan masa...mungkin, sbb di sekolah, tiada latihan intensive ditekankan utk anak2 menulis abjad...jadi, dgn itu, susah sedikit utk my boy nak mengingat. Cume, aku sbg ibu dan my darling sbg ibu dan bapa..perlu sabar...dan tidak terlalu memaksa..sbb, sefaham aku..bila tiba masanya...dia tetap akhirnya bule menulis dan membaca tanpa perlu dipaksa..

No comments: