Sunday, April 27, 2008

Satu keluarga kene chicken pox..

Bulan ini dalam sejarah..the whole family terkene chicken pox..tatau dr mana virus chicken pox ni kami dapat..sebab kami mmg tak bertemu langsung dgn manusia yg berpenyakit chicken pox..yg aku dapat agakkan mungkin semua ni gara2 sewaktu kami excited survey2 rumah yg agak kurang kehygenicannya di 'A' road...Mak aku pon pelik, dia sangka kat UK takkan ada penyakit chicken pox begitu..tapi rupa2nya macam2 penyakit ada...yg dia dah tak pernah kene..cucu2 dan anak menantunya KENA!

Semuanya bermula dr my son...3 weeks ago sewaktu cuti sekolah...pendek kata rancangan aku nak beriya mengajar my son hand out dr cikgunya sumenya tergendala..my son byk berehat..dan sewaktu dia dah nak mula recover..aku plak tiba2 demam panas sejuk..mengigil pon ade..selang beberapa hari...hah itu dia....muka aku naik blister2...mula2 tu merah dan kecik2 aje...aku sangkakan mungkin sbb allergic skin care...rupa2nya...aku dah terkena chicken pox! Sebelum ni tak pernah tahu pon chicken pox tu camne rupa bentuknya...Kiranya, inilah kali pertama...terkene penyakit melarat ni...bila umur dah tua2..

Mmg teruk aku kene attack kat muka..pastu ka belakang telinga, badan, tapak tangan dan jari pon ade! tawakkal ajela..semoga scar tu akan hilang...Gegirl kene selang sehari dr aku...mmg sedeyla tgk keadaan gegirl..habis merah2 muka dia..hari kedua gegirl kene...dia dok meroyan...menangis2..terbangkit2 dr tido..tergaru2 badan dan anunya...itupon aku rase gegirl jadik naik gatal2 sbb my darling kasik dia makan ayam, telur dan fish finger tanpa pengetahuan aku...kesian my darling kurang arif pasal jaga org tgh chicken pox..

Punya gegirl meroyan..aku yg tgh tak larat habis dibalunnya..tak pasal2 bila menstrualnya datang..aku plak dibalingnya dgn botol air dia..kesian betul dgn aku..masa tu barula aku terpiki..takpela...kalu my darling nak bawak gegirl balik Mesia...aku pon tak kisah..nak tinggalkan gegirl kat Mesia pon aku ok2 aje..sbb mase tu aku mmg tak larat dan hanya berbaringan saje..Pukul 4 pagi baru gegirl berenti nangis dan tertidur...barula aku dapat lega sama nak lelapkan mata....mmg dugaan besar sungguh utk aku menghadapinya...Dgn ini kerja2 aku mula tergendala semula...Tak tahula bila nak habisnya kerja2 aku ni..Aku mmg kesian betul tgk chicken pox gegirl..kat bahagian 'shi-shi' dan bottom dia punyala berbintat2 besar...tak dapat aku nak imagine camnela sakitnya tu..mmg nampak ganas sungguh2 ganas chicken pox yg attack aku dan gegirl kali ni..berlainan spesies sungguh dr my son punya..

My darling alhamdulillah..cume kene sikit2 aje...alhamdulillah..my darling somi sporting lagi mithali...terpaksa ambil alih kerja2 aku uruskan anak2 dan rumah...tgk my darling lipat kain pon..aku mcm nak ketawa...aku siap tanya soalan bodoh:

'lipat kain ke tu my darling?'

Sepanjang perkahwinan kami, aku tak pernah nampak my darling lipat baju...kiranya baru pertama kali nampak dia melipat...barula tau mcmana kekdahnya somi sendiri melipat baju......nak tau jugak mcmana 'PERFECTIONIST' melipat baju...

Selang sehari aku kene chicken pox..my darling balik dr kerja..hari Jumaat seingat aku..siap belikan aku bunga kekwa hidup...katenya supaya aku cepat sembuh...Macam2 aje my darling...masa aku sihat..dok merengek2 kat dia minta belanja aku belikan bunga lily atau bunga ros..takde plak dia nak belikan...tapi, bila aku dah terlantar ni...barula dia terfikir nak belikan utk aku...agaknya dia mula faham..bunga dalam rumah ni menyegarkan...menghidupkan suasana...anyway, I appreciate very much for his flower...cume tak dapat nak kiss...sbb aku dah jadik 'UGLY URSULA' camni...

No comments: