Monday, April 14, 2008

Boboi oh boboi...

Sebenarnya mcm nak naik fed up buat kerja2 rumah..yg tak habis2..routine dan setiap kali buat bende yg sama.....really2 make me sick! rumah aku pon skrg dah rupa tak semenggah mcm kapal karam..malas aku nak beriya2 nak kemas selalu..sbb biasala...sekejap je rumah tu terkemas...selepas tu akan tetap bersepah..

Hari ni aku bagitau boboi yg he has to bring down his bottle to the kitchen first thing in the morning..boboi cume senyum2...aku dah letih nak naik hangin...kalu boboi throw on tantrum just because he wanted me to do his drink in prompt to..sedangkan..botol dia ntah bersepah2 ke mana2...many times, I stressed to him...not to rush on me while am in the middle of something...but he keeps doing and doing it..pestering me...so, pls son.....please be more sensible and not too demanding...So, I told boboi before he had his milo on bed upstair tonight..

Mom-"Every day, first thing in the morning, you should find and bring your bottle down to the kitchen. Ok, can you tell me know, what you should be doing everday early in the morning?"
Boboi just nodded and gazed back to me..

Boboi-"Bring my bottle down to the kitchen"

Mom-"Do you know why you have to do that?"
Boboi cume semyum2 tersipu2..

Boboi-"Why?"

Mom-"Because, it is easier..we not need to put ourselves in trouble while you are pestering wanting your drink in the bottle in immediate seconds"

Tak pastila sama ada boboi dapat atau tidak message aku tuh...Kkdg bebudak ni..everything needs reasoning...so, mudah sket dia nak terima message kita nih..elok plak saat2 camni sng jek aku nak temperature-mental sbb aku dah asik tido tak menentu...badan pon rase tak sedap.....tambah plak, boboikan tak sihat...

Semalam pon, aku siap train boboi vacuum lantai..mmgla tak perfect...sbb boboi cume budak umur 5 taun...tapi, okla..utk tahap budak kecik..SBBnya..mommy&daddy dah letih kene jadik maid kat rumah...soooo, sape buat sepah...silakan amik vacuum...dan vacuum balik tpt yg dorang sepahkan..Trick aku suh bebudak makan atas mat pon, dah nampak mcm menjadi...mula2 tu..mmgla si gegirl tu yg selalu buat spoil...tak mo dgr instruction..sesuka hati nak duduk dan lari sana sini...tak mo duduk dalam mat waktu makan...dah couple of days..nampaknya bebudak dah ok...kurangla sepahnya berbanding sblm2nya..

Dalam aku rushing2 ni..teringat plak si boboi dgn plan2 kitaorg sblm start cuti sekolah..'bake chocolate muffin' for the house.....konon2nya nak buat aktiviti bersama..tapi, sampai lani tak tersempat aku membuatnya...tgkla dulu boboi...mommy tak janji...si boboi pon aku ngk sejak aku wat keje lewat pagi..mata dia pon sama membengkak..sbb dok temankan mommy sekali buat keje lewat malam..sebenarnya, aku dah suh boboi tidur awal..tapi, dia yg mcm tak bule nak lelap..kalu tgk mommy berjaga....elok plak...skrg ni cuti sekolah..so, tak kisah sgt kalu boboi lambat bangun...Biasanya sblm dia tido...dia akan minta aku kertas dan pensil atau pen..sbb dia nak melukis katanya..Adela nampak skill melukisnya serba sedikit..siap aku kumpulkan satu fail..tak bagi bebudak tu sepah2..


Mata aku pon dah naik lain mcm...dah nampak dark circle..nampak no tak sihatnya aku nih...ingat nak cube gak...tido awai mlm dan buat keje awai pagi...nyampah tgk keadaan aku skrg..but, i guess sume dalam idup ni pon perlukan pengorbanan...Aku cube cover kehodohan kulit muka aku ni..dgn rewarding myself with in house facial...I found, exfoliating regularly...does irritate my skin..so, I chose rather not to do that too often..but, at the moment..I try my best to masker muka aku dgn yogurt+honey+mashed banana daily..Well, aku dah give up with commercial products..sume pon hampeh...buat muka aku jadik break out adela..from cheap to high end brand..sume pon..crapped! Natural mask...works really good on me..my skin's texture and complexion are much better now..in fact, I look fairer compared 2 mths back..So, hambik ko..busy body...yg dok kata muka aku dah terbako! I just sometimes cannot cope with people named 'busy body'..her comments sometimes..JUST totally UNSOUND and IRRITATIVE...I dont think I should feel sorry to ignore her..although at the same time..I knew her..fond by others...But, to be honest...I dont think she is truely a pleasant person..By the way, better off to keep my mouth shut..rather than saying..


Petang2 tadi jugak aku sempat testing gegirlnya IQ dgn flash card...about animals..cume beberapa jenis binatang& insect aje yg dia tahu nama dia..naik tergeletek aku dgr dia dok sebut nama2 binatang dan insects tu...yg lawaknya...tiger pon dikatanya miaw...tu yg aku terus propose kat my darling...kot2 sblm masuk sekolah ni..kami sekeluarga dapat lawat zoo...dapat gak gegirl ni kenal binatang2 kat dalam dunia ni...

spider-spaya
cat-kkdg sebut cat..kkdg sebut miaw
turtle-turtle
fish-fish


Sometimes tu, mmgla terasa kepuasan..jaga gegirl dgn tgn sendiri..adela butir english tu kuar dr mulut dia..but, yg aku pasan..dia lagi mudah speaking malay dr english..maybe because aku byk cakap malay..atau sbb bahasa melayu tu sendiri mudah org nak catch up...

No comments: