Monday, May 21, 2007

My boy&My girl

MY BOY

Sebelum tidur, my boy dgn routinnye mesti khatamkan sebuah buku sblm melelapkan mata..aku bacakan my boy buku ant..Ntah macamana my boy bertanya:

My boy:'why ants got many legs?'
Me:'because they are insects'


Kemudian mungkin dia terfikir fasal lembu pula..

My boy:'why cow got milk underside?'
Me:'because cow is an animal'


My boy masih tak berhenti berfikir..kemudian dia bercerita fasal pigs pee and poo in the farm. Katenya, pig has hole at the bottom to poo and the hole is round. Besar biji mata aku bila my boy berkata begitu..Yela, kat mana pula dia nampak pigs membuang?? Dalam tersenyum aku berkata dalam hati..kanak2 absorb knowledge on the spot and express it later. Sbb kalu ikutkan dah 2 bulan kami bawak my boy jalan2 di Pennywell Farm melihat binatang2 jinak. Agaknya di situ dia secara tak langsung dia tersekodeng pigs pee and poo. Tak pon mungkin dia nampak rancangan dalam TV.

Sblm tidur kami berborak2 lagi sprt org dewasa hingga dia nak terlelap..Dengan menongkat kepala menggunakan tangan, my boy bertanya lagi..

My boy:'why goat kids do not have grown horns?'
Me:'because it is not the time yet darling'
My boy:'why cant we put water inside the horns to make it grow?'


Aku cume tergelak sbb rase tercuit bile my boy berfikiran air yg menyebabkan tanduk kambing tu membesar. Mungkin di fikirannya dia berfikir yg air itu membuat sesuatu tu mengembang dan membesar..Mmg kkdg jawapan utk soalan my boy tu kurang memberangsangkan dr pihak aku..Aku akui aku hanya skdr menjawab and even sometimes aku pon tak tahu apa jawapan yg sesuai utk segala pertanyaan my boy. I read somewhere, yg its good for us to always communicate and stimulate the children to think to increase their vocubs and communication skill. Sbg complimentary terhadap perkembangan pemikiran my boy, normally aku just award him with cuddle and lots of kisses. Just to make him know that I am loving him to grow maturedly as good as he can. In fact, yesterday, ntah apa mimpi my boy..rajin2 pula tlg aku sidai dan kemas2kan baju. Walaupon tak seperfect mana..but it was a good start really. Bile melihat anak2 dah sprt bule diharap..perasaan seorang ibu tu seolah2nya nikmat itu tidak terkata dan begitu membahagiakan rasanya..

MY GIRL

My girl nampaknya dah pandai merajuk. Kalu dimarah dia akan stare semula kat kita dan pandang ke bawah. Kemudian dia akan buat aksi bising2 dan marah2. I think I should catch a video kalu dia merajuk lagi. Oleh kerana dia baru berusia 1 tahun 2 bulan..my girl tak pandai cakap tapi dia gunakan bahasa dia sendiri utk express emosinya..sometimes dia hanya menjerit atau sembur2 air liur tanda minta sesuatu atau pon protes. Tapi, aku perasan utk anak kedua, perkembangannya lebih cepat berbanding anak pertama.

P/S: Slps aku balik dr Europe..aku dah tak bother nak jaga makan..jadila berat aku skrg maintain semula 54-55kgs. Mungkin slps ni aku perlu lebih serius utk mencapai sasaran aku 52-53kgs dan seterusnya 50kgs.

1 comment:

Kurma said...

wow your boy is really talking and thinking.. hahaah you better read a lot .. or find any logical answers..
he can speak english now huh? terellaaa..