Wednesday, May 09, 2007

Peluang oh peluang...

Peluang itu datang semula..sewaktu my boss called me from office katanya..

Boss: 'milan this is much important meeting to go as this an invitation ..we have Dupont and Merck people to meet and discuss'

Dalam hati aku..gulp..kuat smgtkah aku berdepan dgn company gergasi..rase mengeletar pon ade..macam ye ye o je aku ni..sebenarnya aku tak kisah sgt dgn siapa and which co yg aku akan berjumpa or even will have sort of research collaboration..pada aku yg penting..i want to fly all over the world..starting from there, i start enjoying my career very much..kata aku pada my darling..anehnya hidup aku tak pernah ade mission atau tujuan..aku sentiasa dibawa arus dan sentiasa berdepan dgn peluang..hanya tepuk dada tanya selera..adakah aku mahu mengambil peluang tersebut atau melepaskannya dgn sambil lewa..I would consider samaada aku sedar atau tidak sedar..aku sebenar2nya manusia beruntung..cume aku saje skrg yg perlu belajar utk bersyukur dan menghargai pemberian tuhan..

Kalu ikutkan aku jauh lebih tertarik to attend meeting di Australia as aku tak pernah menjejakkan lagi ke negara bermascot kangaroo itu..but, my boss nampaknya more keen aku ke Utah..di situ aku akan berjumpa dgn org Merck yg mana aku sebenar2nya kalu bule tak mahu jumpa tapi terpaksa jumpa..mungkin dari situ aku perlu belajar menjadi manusia matang dalam meningkatkan kerjaya dan bukan lagi sprt keanak2an..kkdg aku tak percaya, impian aku seolah menjadi kenyataan..Maknanya ia bukannya suatu angan2 mat jenin..tapi, aku sentiasa positif dgn masa depan..Yelah, kawan2 di Mesia kbykannya dah naik pangkat dah bergaji hebat..tapi pada aku pokok pangkalnya how do we enjoy or passionate with our career....i love to make people understand the knowledge that am trying to convey including to see people succes in future..Pada aku segala2nya itu sudah terlalu dekat bagi aku..hanya aku yg perlu memilih..Working in education line with gomen offer me more quality time with my family besides berbakti membangunkan negara..sounds macam satu amanah besar jugakan!Rasenya mmg sesuai sgtla bidang yg aku ambil skrg as aku tak suke nak keje yg pressure and rushing sgt2..tapi masih punya masa terluang bersama keluarga dan berpeluang menjelajah dunia..kalu outstation pon bukannya selalu dan biasa mmg well planned dr awal..jadi mudah sgt kalu kita nak uruskan cuti say husband dan anak2 nak join sekali..

Bila berada di bumi UK..baru aku nampak peluang2 besar di sini..how to establish ourself as a profesional engineer, having our own name in board of company together with our husband, networking with others to be recognized worldwide..bila rase tepu..amik cuti sebatikal pula barang 1 atau 2 kali..stay oversea again..i dont know..probably negara suam-sejuk yg lain like australia or new zealand..kemudian work hard before 35 or 40s..doing a lot of publications and journals and later on get promoted..dan akhirnya settle down kembali di mesia di hari tua..makan duit pencen..as simple as that! Bunyi macam sempoi..tapi, mungkin ianya tak semudah sprt apa yg dituliskan di sini..semua org mengimpikan kebahagiaan di masa depan...dan kitala sebenarnya manusia yg perlu mencari kebahagiaan sendiri..

Bila dah berkecimpung dalam dunia baru, appearance pon perlu dijaga, cara bercakap pon kene optimis dan senyum2 selalu..barula org pandang postitif pada kita..pakaian pon kene cantik2 dan kemas, style mesti ada supaya lagi mudah didekati..tapi harapnya janganla bergaya aje lebih tapi otak tu kosong..tak sanggup u! Dalam diam, sebenarnya idola aku adalah Prof R..biarpon kawan2 sekuliah aku smcm anti dgn Prof R siap ada yg melabelkan Prof tu gile and killer...well, sorila kawan2..yang aku minatkan Prof tersebut bukannya kegilaan dia..but more towards her style yg mmg different from others..bukanla maksudnya aku nak jadi minah stylo..pada aku, her style tu menampakkan keconfidentnan dan keambitiousannya..Dari dulu, mmg aku suke merepek..even pernah sebut pada sarahmirza, aku nak pakai blazer dan skirt pendek macam org kerja hebat2 dan bekerjaya..Kalu ikutkan, sepupu Kak Wla yg banyak bagi idea how important career women to dress since katanya, sedangkan fulltime housewife macam dia pon perlu utk well dressed apatah lagi kalu kita org bekerja..Well dressed bukan maksudnya have to spend lots of money to buy clothes or accessories or make up..tapi cukup sekadar sedap mata org yg memandang...dan yg penting kata my darling..isteri adalah cermin diri seorang suami..owwww yakah begitu?

Dari sini, aku mula akui mungkin betul apa yg cikgu aku di mrsm dok kecoh2 dulu..kami pelajar2 di mrsm nanti yg menjadi org2 penting negara..rasenya masa cikgu dok bebel2 tu..macam masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri..tapi bila dah menginjak usia baru nak faham dan menghargai..terima kasih cikgu2 di mrsm sana..agaknya dah tua cikgu2 aku tu semua..walau apa pon aku start enjoy dgn my new career...Pendek kata, mmg aku dah nampak dan view sume2 tu, cume skrg apa yg aku perlu buat adalah berusaha sekeras mungkin utk mencapai impian tu kesemuanya..Harapnya aku tak mudah nak patah semangat!

2 comments:

Kurma said...

ajin kao dapat kerja kat sana ke? wahh..congrats bebeh..

milan said...

heheh, aku masih keje ngan gomen mesia..cume yg aku dapat peluang nak submit abstract ke US tu fasal research akula tu..