Monday, August 28, 2006

Perasaan tawar hati..

Aku baca kat ruangan BOD, ade seorang forumer marah dan rasa tawar dengan isterinya sbb segala urusan kerja rumah diserahkan sebulat2nya pada pembantu rumah. Lelaki itu terasa diabaikan. Pengabaian tersebut membuatkan jiwa lelaki itu tertekan, sampai ada luahan dia bermaksud elokla anak2 dia dibunuh dari kecil kerana isterinya itu tidak menunaikan tanggungjawabnya sbg isteri idamannya.

Tipisnya iman lelaki sebegini dengan membernarkan emosinya menguasai fikirannya dalam menangani masalah hidup hingga sanggup menyebut perkataan nak bunuh anak, masuk neraka, syurga dan sebagainya. Rapuhnya jiwa lelaki itu? Tidakkah dia tahu tanggungjawab dia sebagai seorang suami sbg pendidik isteri, sekiranya isterinya alpa dengan tanggungjawabnya? Adakah kerana pada anggapannya, isteri itu perlu tahu2 sendiri akan tanggungjawabnya maka dia berhak utk marah-marah? Bukankah dia seorang suami merupakan nakhoda bahtera rumahtangganya andainya tiba2 badai melanda, dialah sepatutnya seorang suami mengemudikan bahteranya dengan betul? Kehilangan kata2kah lelaki itu utk berbicara sendiri dengan isterinya bagi menyampaikan keinginan atau ciri2 isteri yang dia ingini dalam hidupnya? Pada masa yang sama, tidakkah lelaki itu menyelidiki keadaan isterinya mengapa isterinya itu mengabaikan tanggungjawabnya? Adakah kerana komitmen 100% terhadap kerja?kesukaran membahagi masa antara anak dan suami? ataupon si isteri dalam pada masa itu dalam keadaan yang sangat rendah mutu fizikal dan mentalnya sbg contohnya kerana dugaan berbadan dua? Tidakkah lelaki itu memikirkan akan sebab2 itu dan cuba memahami disamping berbincang dengan cara baik bagi menyelesaikan masalah itu????Begitu mudah kesalahan itu digalaskan kepada isterinya seorang sedangkan dia sebagai suami sendiri gagal menyatakan kemahuannya atau undang2 rumahtangganya kepada isteri?

Budaya melayu memperlihatkan isteri seorang yang setia terhadap suami. Membuat segala kerja2 rumah untuk suami. Dari menyediakan makanan, menjaga kebersihan rumah, menjaga anak, mencuci dan mengosok baju. Tapi, tidakkah suami itu terdetik sedikit pon rase belas kasihan terhadap isteri dengan beban2 kerja tersebut dengan turun padang sekali membantu isteri? Wajarkah hanya kerana, seorang perempuan itu tidak memenuhi spesifikasi isteri melayu terakhir maka, suaminya itu mencari alasan untuk marah2, terasa diabai dan seterusnya mengambil jalan singkat bermain cinta dengan wanita lain dengan harapan, wanita yang baru ditemuinya itu akan menjadi wanita melayu yang superwomen dan fasih dari segala aspek samaada kerjaya mahupon sbg isteri dan ibu kepada anak2nya?Pendeknya pemikiran lelaki itu menjadikan alasan pengabaian isteri terhadapnya tanpa memberi peluang kepada isteri menjelaskan keadaan dan berbincang dengan penuh toleransi bagi menyelesaikan masalah tersebut. Bincangkalah dengan profesional tentang kemahuannya terhadap isteri dan sekiranya ada masa, bantula sekali sekala isteri walaupon punya pembantu. Bukannya jatuh taraf seorang suami itu dengan bersama2 menghulurkan tangan dalam meringankan beban isteri walaupon dalam rumah tersebut ada pembantu. Bukankah lebih baik, suami membantu isteri didapur daripada duduk berdua2an di ruang tamu bersama pembantu rumah walaupon dengan kehadiran anak2 pada masa itu bagi mengurangkan rasa wasangka isteri terhadap suami? Bukankah perkara yang mana suami dan isteri buat bersama2 itu akan dilihat seperti kerjasama antara dua pihak. Para suami juga perlu ingat, bukan hanya ketika bersama memadu asmara, menghirup madu isteri barula nak sebut perkataan 'bedua2, bersama2' dan sebagainya, tetapi perkara2 lain juga tidak perlu dipandang remeh. Begitu juga dalam menasihati isteri, gunakan cara yang halus dan tidak menyakiti hati isteri dan bukannya dengan cara diktator atau menengking konon2nya mahu menunjukkan suami adalah org paling berkuasa dalam rumahtangga. Isteri bukannya amah dan isteri bukannya budak2 untuk diperlakukan begitu. Sekiranya menegur isteri, berikan alasan sekali kenapa suami tidak senang dengan sikap isteri yang sebegini. Bukan setakat menegur anak2, memerlukan kita memberikan penjelasan mengapa dan kenapa begitu juga dengan orang dewasa agar teguran itu lebih mudah diterima.


Bukan senang untuk melayarkan bahtera tanpa ilmu menakhoda yang cukup didada. Para2 suami fahamila isteri dan para2 isteri fahamila suami dan cubala berkompromi antara satu sama lain bagi mengeratkan lagi ikatan rumah tangga.

1 comment:

sarahmirza said...

ya, bukan mudah hidup berumahtangga...semuanya perlukan pengorbanan dan keikhlasan...bab2 keje2 rumah tuh, kalu ada bibik mmg baguskan...tapi tak la sampai semua kerja bagi pada dia sampai terabai pulak si suami & anak2....

kalu tanya sarah, soal makan minum mmg sangat penting selain dari citer dlm bilik tidur... 2 benda ni sebolehnya sarah nak bagi yang terbaik untuk si my darling & juga anak2....yang lain2 biar bibik jek buat...hehehehhee...