Wednesday, August 02, 2006

My children's routine

Hari ini dgn gembiranya my boy tidur pada masanya. Balik dari skool mata dia dah kuyu2. Tapi aku takkan cepat mengalah dgn anak kecil. I tell you..mummy is smarter than you!. So, sblm aku dia terus terlena dan terbuai mimpi dan kemudian merengek2 dan menangis2 cam kene rasuk, baik aku mencegahnya dgn memaksa dia mandi. Dia dah tersenyum kambing bile aku tegur dia terlentok2 kat atas quilt adik dia. Lalu, aku berikan dia pilihan...

'Do you want your bath now or later after I bath your baby sister?'


Aku tahu dia mmg tak mo commit. Setelah mengunakan taktik yang bernas, dia akhirnya mandi juga dan tak terus terlentok tidur. Makanya selepas dia mandi, aku prepare dinner sementara dia masih dalam keadaan segar bugar dan around 9.30 mata dia dah poyo. Eiii betulke word poyo aku gune Puan Sarah oi...Cume kali ni aku lewat sket bawak dia masuk tido..kul 9.40 p.m baru aku ajak dia masuk bilik for story time. Kali ni aku bacakan dia citer Disney The Hunchback Notre Dame mengisahkan anak Gypsy bernama Quasimodo yang dikurung dan dijadikan bell boy kat cathedral di Paris oleh bloody wicked Justice Frollo. Ishkk mmg cam tak menarik bunyinya dan bukan main susah nak menyebut nama watak2 dalam citer tu. Tapi dah no choice as aku cari buku2 citer dia yang lain ntah ke mana2 aku tak jumpa. This time, by 10.44 p.m dia dah settle dan happy nak tidur which is not bad though.

Berkenaan my girl plak..she's been very happy today. She had mashed banana for her dinner however, slept little bit late around 9 p.m mungkin fasal kekenyangan. Aku saje je tulis routine anak2 aku dalam blog ni so that aku leh keep track perkembangan depa dan bule cek kalu2 depa ade perangai pelik2 ke pasni. Aku rase my girl mungkin nak mula tumbuh gigi sbb aku tgk dia asik menggigit teether dia. My boy pon dah pandai melawak ngan adik dia. My girl so amuse with his brother action walhal aku tgk my boy tu takdela buat lawak mende. Perkara lawak ni ari, my girl asik nak tersepit kat tepi katil dan kerana dia skrg dah pandai pusing dan kakinya dah tak pandai nak diam, ade mase tu kaki dia termasuk di antara celah crib, singahsana my girl tido. Probably after this aku kene pasang baby cot dia supaya luas dan selesa tuk dia beradu.

Dan hari ni seperti biasa aku membelek buku baby cook book dan again mata aku naik juling tgk makan2an dorang ni. Kalu ade masa, aku nak spare time cooking ngan my boy buat pizza muke kucingla..arnabla so that kot2 in future dia ade minat nak memasak...bulela aku dan my darling lepak while my boy masak..heheheh

I just keep in mind, children activity is routine. As parents if we want this to be on track, so we shouldnt break it no matter how. Harap2 aku akan maintain for the whole house better life!

No comments: