Wednesday, January 11, 2012

Monitoring my child progress..

Ari neh kami balik lambat ke rumah..lepas balik kije..amik Harris fr skool and then shoot to nursery to pick up our 3 other kids..and then terus ke Cziplee dok carik buku teks, muzik and oso latihan for Harris..selesai di Cziplee we had our dinner at KFC..sayang enough, akulak rasa tekak geli2 nak muntah lepas makan KFC walopon sblmnya mcm meroyan nak makan ayam dia..huhuhu...now, dalam kepala..i was thinking to have my last Starbuck JCF..or minum air orange-apricot di Secret Recepie..tak surela sempat ke idak..only God will know..tapi, dlm hati..aku still berharap..biarla tuhan berikan aku masa berehat for 2-3 days..sbb, aku mmg tak habis letih lagi..dgn segala urusan2 rumah, kuarga and oso opis...

As for today..oleh kerana da balik lambat..ditambahlaks..aku kene mengemas sket2..rumah yg da mula bersepah semula walo da dikemas oleh si Ana cleaner for 8 hrs on last Tuesday..balik dr umah si Idan..terus kami laki bini sibuk2 kemaskan anak2..suh bebudak mandi and tuko baju...bagi susu and let them tido..especially yg kecik2 dua di bawah...dan aku sempat gak sental bilik air tingkat bawah..mungkin sbb tu jugak..badan aku terasa mcm letih2...done cleaninhg the toilet..i was bringing mana2 bebarang yg perlu ke tingkat atas..i was relieved sbb da almost abis kemas bilik bebudak..only now, i have to kemas my own bilik..petang tadik pon..aku da mula sorting bebrg bibik baru and then continue till this nite..yg mana, aku da splitkan toileteries for her bila dia datang nanti...

Sempatla jugak aku monitor progress anak2 aku..as usual aku bising2 to my eldest..rush him to do his homework yg berlonggok..siap pesan lagi kat dia..lenkali if bawak buku..biorla lengkap ngan buku teks, buku aktiviti dan buku rampaian..supaya, biar siap kije di sekolah dan bukannya balik umah baru nak bersengkang mata sampai 12 malam nak siapkan kije2 sekolah..yg aku pasan..ni ari harris start does his homework kul 10.30 mlm..and only at 12.30 barula dia siap..sian..sian...itupon jenuh jugak..adela aku pi tunjuk2an apa yg patut..sbb, besala..syllabus makin lama makin tough...if the parents didnt help..sape lagi yg derang leh harapkan especially bab2 spelling neh...

Milan mcm besa suka main2..but, i can see that she is progressing..da tak mcm waktu dia 5 y.o..mebe, skrg dia da mentally prepared...penat jugakla aku bebel2 kat anak dara aku..sbb dia suke main2..dan mcm besa jugakla..when the time nak ngaja bebudak..mulala aku mcm nak kene high blood and nak marah2..sabo jelakan...harris was asking me..why didnt me being a teacher..mebe, sbb dia ngk aku ade potensi jadik cikgu..and i know almost everything..i was the one who is teaching him..and also her lil sister..kalu takat suku kata sempoi2..i know milan can read it..aku pon da mula follow up her Ex-Ra...now, dia dlm progress book 3,4&5..cumenya, dlm dia 6 tahun..mmg aku kene betul2 monitor her progress supaya she will not being left behind mcm tahun2 yg sblmnya..paling lawak is tahun lepas..when i was informed..she got no.8 in class..tapi, 8/12...tu dah kira mcm kedudukan corotlakan walopon her average is 80+..sabo jela aku..when i was coming to sign her report card..deep in my heart aku mmg terasa gile2..and mulala aku dok terpk..why cant Milan be like Harris? but, still in my mind..aku try berpk logik..yg Harris got strong foundation when he was in UK..in fact, aku pon usaha gigih jugak for him to get the concept as early as at his age was 5 y.o..so, bila sampai mesia..mmg Harris tak byk masalah..because he knows how to read BM through his phonics reading skill while he was in UK...

No comments: