Tuesday, February 03, 2009

Adjustment

Buat masa ni kami masih lagi dlm proses adjustment. Masing2 sdg berhadapan dgn suasana baru dgn environment baru di Mesia. Boboi sejak akhir2 ni complaint yg dia letih ke sekolah. Berkali2 dia sebut kenapa di Mesia terlalu byk homework dan tiada playtime. Dan berkali2 juga aku tekankan kepada dia yg di Mesia schooltime dia pendek, jadi masa utk bermain itu akan lebih di rumah berbanding di sekolah. Tapi, pada masa yg sama balik rumah pon tetap kkdg boboi bawak balik homework. Smlm kesian juga aku ngk boboi kene marah2 dgn aku sbb mcm beriya dan tak beriya buat kerja rumah. Aku mmg tak bule imagine mcmana dgn ipar2 aku yg sibuk dgn kerja dan keluarga handle homework anak2. Aku agakkan, bebudak umur sebaya boboi mmg biasa buat excuse. Skrg ni bukan stkt SR saje yg ade homework almost everyday, sbbnya aku ngk tpt lain pon homeworknya tetap ada juga setiap hari. Mmmm, kalu nak lepak enjoy sekolah, jawapnya pergi ajela sekolah tadika KEMAS. Masih boleh nak belajar dan masih juga dapat bermain pada masa yg sama. Tapi, kalu bebudak tu sibuk bermain dan kemudiannya nak compete dgn bebudak bandar yg terlebih distimulate dr sekolah tadika bila masuk sekolah rendah tu dah jadi mcmana pula? Mahu juga, anak2 yg tak terstimulate dgn lebih awal akan jadi terkebelakang. Itu yg aku pening2 lalat dgn sistem pembelajaran kat sini kadang2. Smlm yg funnynya, si boboi dah tahu kalu aku skdr berlakon. Waktu dia nak tak nak buat homework di siang hari, aku amik telefon buat2 yg aku call teacher dia at school. Yg funnynya dia tau aku, aku bukannya betul2 call teacher dia...Ketawa besar aku dibuatnya. Dalam kepala aku dah mula faham, anak aku dah bule faham kalu aku temberang...tak pon dah tau berfikir logik...dia cakap pada aku,

'your mobile is dark, you are not calling my teacher'

senyum2 dia bagitau aku. Dalam malam tadi, waktu aku emosi dia lambat buat kerja rumah...dia dah pandai cakap...

Boboi: you are like my teacher
Mom: why are you saying like that
Boboi: because my teacher likes to angry like you. Next time if you angry with me, I will fire you

Dalam hati aku berkata..amboi..anak aku ni..nak fired aku plak sbb marah2 dia..Aku tahu dia bengang kalu aku marah2. Tapi, aku mmg tak bule nak kontrol diri aku drpd marah2. Mungkin sbb aku ni jenis tak sabar. Ataupon, mungkin sbb aku dah tak larat nak tunggu dia buat homework sambil duduk kat kerusi budak kecik dgn perut aku yg memboyot. Nak2 plak smlm aku berjalan dr rumah ke nursery si gegirl. Terasa letih bila balik rumah dan aku agakkan boboi pon mesti sama2 letih sbb dia ikut aku berjalan kaki ke sana. Kerana itu juga, dia mcm dah tak ada tenaga nak buat kerja rumah malam2 hari.

No comments: